Page 23 - 883821_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_2
P. 23
Po namyśle dzieci ustaliły plan działania. Zadzwoniły do rodziców
Maćka z pytaniem, czy mogą go odwiedzać w trzyosobowych
grupach, aby wykonać zielnik. Potem zadecydowały, że każda grupa
przyniesie coś innego: suszone liście różnorakich drzew i krzewów,
kwiaty polne, zioła, a nawet nasiona. Dzieci układały je tematycznie
w dużym albumie na zdjęcia. Antek zadzwonił do swojej cioci, mamy
Natalki, żeby podpowiedziała, gdzie można znaleźć łacińskie nazwy
roślin, dzięki czemu zielnik będzie jeszcze ciekawszy. Maciek nie
mógł wychodzić z domu, jednak też przygotował okazy do albumu.
Były to listki bazylii, gałązki rozmarynu i tymianku, które jego mama
hodowała na parapecie w kuchni.
Miesiąc później klasa Antka zajęła pierwsze miejsce w konkursie
na najciekawszy zielnik. Gdy Maciek wrócił do szkoły, rozbawił
wszystkich, mówiąc:
– Kiedy pojechałem na zdjęcie gipsu, lekarz powiedział, że to
najpiękniejszy gipsowy obraz, jaki widział, i zapytał, czy może
nim ozdobić swój gabinet!
– No tak! Przecież każdy z nas malował też rośliny na twoim gipsie!
– przypomniał sobie Antek.
Agata Widzowska
1. Na podstawie tekstu odpowiedz na pytania.
• Dlaczego pani wychowawczyni nazwała akcję pomocy Maćkowi „Wędrująca szkoła”?
• Jakie problemy napotkały dzieci podczas organizowania pomocy Maćkowi? Jak je rozwiązały?
• Jaki pomysł miał Antek?
• Jak przebiegała praca nad zielnikiem?
2. Zastanów się, dlaczego zielnik wykonany przez klasę Antka zwyciężył w konkursie.
3. Czego uczy historia o Maćku?
4. Wybierz powiedzenie pasujące do opowiadania.
Gdyby kózka nie Bez pracy Prawdziwych
skakała, toby nóżki nie ma przyjaciół poznaje
nie złamała. kołaczy. się w biedzie.
21