Page 5 - 883822_ATC_Podr_POL_Kl-3_cz_3
P. 5
5. Ułóż życzenia urodzinowe dla Antka i zapisz je w zeszycie.
realistyczne Wiem, umiem,
zdjęcia rozumiem
pokazujące – powtórzenie
świat przyrody i utrwalenie
wiadomości
i umiejętności
6. Przeczytaj wyrazy i wyjaśnij ich pisownię.
schody przygotował wyschły ruch
kolegów posprzątać udekorują pokój
7. Dopasuj imiona i nazwiska podróżników do ich osiągnięć.
Marek Kamiński zdobył dwa bieguny
Paweł Edmund Strzelecki przemierzył Afrykę
Kazimierz Nowak przepłynął kajakiem Atlantyk
Aleksander Doba badał góry Australii
samoocena 8. Przypomnij zasady bezpiecznego korzystania z prądu.
ucznia Umiem Muszę Jeszcze nie umiem
Przygody Kazika
66 Przygody Kazika poćwiczyć (Ale się nauczę!) Wiem, umiem, rozumiem – 5 19
1. Przeczytaj, czym jest elektryczność, a potem wykonaj doświadczenie.
Nazwa elektryczność pochodzi od greckiego słowa elektron. Jest to
niewidzialna dla oka cząstka, która ma ładunek elektryczny. Przez tarcie
Pamiętnik opowiadania wychowawcze – teksty poruszające tematy można obdarzyć wybrane przedmioty dodatkowymi elektronami, czyli
doświadczenia
Natalki bliskie doświadczeniom i emocjom uczniów je naelektryzować. Takie przedmioty są otoczone polem elektrycznym.
Gdy zbliżymy naelektryzowany przedmiot do innego przedmiotu,
dzięki polu elektrycznemu będą się one przyciągać.
Przygody rycerza Niezgody 1.
Poniedziałek, 9 lutego Przygotuj: balon, wełniany
We wtorek w naszej szkole odbył się bal karnawałowy. Klasa Natalki szykowała scenografię do sweter lub szalik oraz drobne
kawałki papieru.
To już druga impreza w tym roku. W listopadzie była szkolnego przedstawienia „Przygody rycerza
klasowa zabawa andrzejkowa. Wtedy tańczyliśmy Niezgody”. Dzieci podzieliły się na cztery
i wróżyliśmy sobie. Laliśmy wosk przez ucho klucza grupy, a każda z nich miała inne zadanie. 2. Napompuj balon, a kawałki
i na podstawie cienia odlanej figury zgadywaliśmy, Pierwsza była odpowiedzialna za przyniesienie papieru rozrzuć na stoliku.
kartonowych pudeł i szerokiej taśmy klejącej,
co nas spotka w przyszłości. Później przekłuwaliśmy druga zobowiązała się do zaprojektowania
szpilką papierową kulę ziemską, żeby wylosować strojów rycerskich, trzecia zamierzała pomalować
miejsce, do którego się wybierzemy. Ja wylosowałam farbami kartonowy zamek. 3.
Afrykę, a wosk rozlał mi się w kształt konia. Natalka była w czwartej grupie, która miała Pocieraj energicznie balon
Tak określiła to Kasia. zbudować fosę wokół zamku. Dzieci uznały, wełnianym materiałem.
Tym razem bal był dla wszystkich dzieci ze szkoły. że świetnie nadadzą się do tego duże niebieskie Tańczące pisanki
Mogliśmy się przebrać. Ja wybrałam strój astronautki, bo bardziej worki na śmieci, które przy odpowiednim ułożeniu przypominają wodę. 4.
O! Tańczą pisanki!
niż podróż do Afryki interesuje mnie lot na Księżyc! W czasie – Mamy za mało kartonowych pudełek – powiedział Wojtek. Zbliż balon do położonych
Gdzie tańczą?
– Mieliście przynieść więcej.
Na stole!
balu pani Agnieszka prowadziła zabawy. Nie brałam udziału – Zapomniałam zabrać je z domu – przyznała się Ola. na stoliku kawałków papieru.
Parami! Trójkami!
w żadnym konkursie, ale dużo tańczyłam. Najbardziej podobał mi – Kto zabrał moje nożyczki? – pytał zdenerwowany Adam.
I bawią się w kole!
Pamiętnik Natalki się za ramiona i tańczyły wokół sali. zabrał nożyczki kolegi. Niektórzy zapomnieli przynieść pędzelki, 16 Doświadczenie z prądem Obserwuj, co się wydarzy.
Okazało się, że Damian nie miał własnych przyborów i bez pytania
się wężowy taniec. Wszystkie dzieci ustawiły się w rzędzie, trzymały
I strasznie się pchają!
I strasznie się tłoczą!
A jeszcze do tego
chociaż mieli farby, a inni przynieśli farby, ale nie mieli pędzelków.
tematy związane
Bal był świetny.
okropnie chichoczą!
Chciałabym, żeby takie bale były częściej organizowane w naszej szkole. Nikt nie chciał nikomu pożyczyć własnych rzeczy i zaczęła się kłótnia. z aktualnymi świętami
Aż głowa mi puchnie
– Oddaj mój pędzelek! od wrzasków i pisków,
3. Powiedz, jakie imprezy zorganizowano w szkole Natalki. W czym były do siebie podobne, a czym się różniły? – Ale ja tylko chciałem go pożyczyć na chwilkę… i uroczystościami
i od tych podskoków
4. Jakie atrakcje zaplanowano dla uczestników szkolnego balu? Co podobało się Natalce? – Trzeba było pamiętać o swoich rzeczach! wśród barwnych półmisków!
5. Zamień zdania twierdzące na zdania przeczące zgodnie ze wzorem. – Nie podoba mi się okno, które namalowałaś – powiedziała Asia do Kingi.
I chociaż to wszystko
wygląda dość ładnie,
Natalka wylosowała Europę. → Natalka nie wylosowała Europy. – A twoja brama wygląda jak wejście do kurnika! – odpowiedziała Kinga.
Natalka przebrała się za księżniczkę. W rezultacie zamek okazał się za niski i miał aż trzy bramy, za to tylko
to nie wiem, co będzie,
gdy któraś upadnie…
Pani Agnieszka robiła zdjęcia. jedno okno.
Dzieci tańczyły taniec pingwina. Dorota Gellner
10 34 Przygody rycerza Niezgody
Ale to ciekawe!
Żeby rozpoznać, czy jajko jest surowe czy ugotowane, należy położyć je na stole
i zacząć obracać. Jajko ugotowane będzie kręcić się szybciej, a jajko surowe
będzie się kołysać i obracać wolniej. Dlaczego tak się dzieje? Jajko ugotowane
ma stały środek. Jajko surowe ma płynny środek, co utrudnia mu obroty.
Ciekawe, jak to napisać Ciekawe, jak to napisać 5. Kim jest narrator? Kto czegoś nie wie,
4. Jaki jest nastrój tego wiersza?
Pisać poprawnie
– strony dotyczące 6. Czym martwi się narrator wiersza?
to wielka sztuka.
tu rady szuka.
ortografii Litery ą, ę piszemy przed ł i l w zakończeniach czasowników 7. Wyszukaj w wierszu rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki występujące w liczbie mnogiej.
78
w czasie przeszłym, np. wzięła, wzięli, stanął, stanęli.
Wieczorem, po zakończonej uczcie, dama dworu, błazen i kucharze
mogli wreszcie odpocząć. Dama dworu stanęła przed lustrem
w swojej komnacie i zdjęła nakrycie głowy. Wzięła do ręki grzebień
i zaczęła się czesać. Gdy skończyła, upięła włosy, położyła się do łóżka
ekspert z internetu i natychmiast zasnęła. W tym samym czasie w innej części zamku
– prezentacja internetu błazen klasnął w dłonie z zadowolenia. Odpoczął już po zabawianiu
jako jednego gości i zaczął się szykować do snu. Zmęczony, szybko zasnął. Kucharze
ze źródeł wiedzy i służący zaczęli sprzątanie po kolacji. Najpierw zdjęli znad ognia wielkie
kotły, aby je wyszorować. Później zajęli się chowaniem resztek jedzenia.
Pracują sprawnie, więc nie minie dużo czasu, gdy będą gotowi do snu.
5. Przeczytaj tekst o osobach pracujących na zamku. Wybierz jedną osobę i powiedz, co robiła wieczorem.
6. Przeczytaj czasowniki parami, według wzoru.
wziął wzięli
zdjęli zdjął
stanęli stanął 3
uśmiechnął się
klasnął uśmiechnęli się zaczął klasnęli zaczęli
7. Ułóż i napisz zdania pasujące do podanych obrazków. Wykorzystaj słownictwo z poprzedniego ćwiczenia.
Co zrobił błazen? Co zrobiła dama? Co zrobili kucharze?
39