Page 5 - 883822_ATC_Podr_POL_Kl-3_cz_3
P. 5

5.  Ułóż życzenia urodzinowe dla Antka i zapisz je w zeszycie.
                                              realistyczne   Wiem, umiem,
                                               zdjęcia          rozumiem
                                               pokazujące     – powtórzenie
                                              świat przyrody    i utrwalenie
                                                               wiadomości
                                                              i umiejętności



                                                                            6.  Przeczytaj wyrazy i wyjaśnij ich pisownię.
                                                                              schody  przygotował  wyschły  ruch
                                                                              kolegów  posprzątać  udekorują  pokój
                                                                            7.  Dopasuj imiona i nazwiska podróżników do ich osiągnięć.
                                                                              Marek Kamiński       zdobył dwa bieguny
                                                                              Paweł Edmund Strzelecki  przemierzył Afrykę

                                                                              Kazimierz Nowak  przepłynął kajakiem Atlantyk
                                                                              Aleksander Doba      badał góry Australii
                                                                samoocena   8.  Przypomnij zasady bezpiecznego korzystania z prądu.
                                                                   ucznia   Umiem  Muszę    Jeszcze nie umiem
            Przygody Kazika
          66  Przygody Kazika                                                     poćwiczyć  (Ale się nauczę!)  Wiem, umiem, rozumiem – 5  19
                                                                                  1.  Przeczytaj, czym jest elektryczność, a potem wykonaj doświadczenie.
                                                                                  Nazwa elektryczność pochodzi od greckiego słowa elektron. Jest to
                                                                                  niewidzialna dla oka cząstka, która ma ładunek elektryczny. Przez tarcie
                      Pamiętnik            opowiadania wychowawcze – teksty poruszające tematy   można obdarzyć wybrane przedmioty dodatkowymi elektronami, czyli
                                                                                           doświadczenia
                       Natalki                 bliskie doświadczeniom i emocjom uczniów   je naelektryzować. Takie przedmioty są otoczone polem elektrycznym.
                                                                                  Gdy zbliżymy naelektryzowany przedmiot do innego przedmiotu,
                                                                                  dzięki polu elektrycznemu będą się one przyciągać.
                                              Przygody rycerza Niezgody            1.
                 Poniedziałek, 9 lutego                                                         Przygotuj: balon, wełniany
                 We wtorek w naszej szkole odbył się bal karnawałowy.   Klasa Natalki szykowała scenografię do   sweter lub szalik oraz drobne
                                                                                               kawałki papieru.
                 To już druga impreza w tym roku. W listopadzie była   szkolnego przedstawienia „Przygody rycerza
                 klasowa zabawa andrzejkowa. Wtedy tańczyliśmy   Niezgody”. Dzieci podzieliły się na cztery
                 i wróżyliśmy sobie. Laliśmy wosk przez ucho klucza   grupy, a każda z nich miała inne zadanie.   2.    Napompuj balon, a kawałki
                 i na podstawie cienia odlanej figury zgadywaliśmy,   Pierwsza była odpowiedzialna za przyniesienie   papieru rozrzuć na stoliku.
                                              kartonowych pudeł i szerokiej taśmy klejącej,
                 co nas spotka w przyszłości. Później przekłuwaliśmy   druga zobowiązała się do zaprojektowania
                 szpilką papierową kulę ziemską, żeby wylosować  strojów rycerskich, trzecia zamierzała pomalować
                 miejsce, do którego się wybierzemy. Ja wylosowałam   farbami kartonowy zamek.   3.
                 Afrykę, a wosk rozlał mi się w kształt konia.    Natalka była w czwartej grupie, która miała     Pocieraj energicznie balon
           Tak określiła to Kasia.            zbudować fosę wokół zamku. Dzieci uznały,        wełnianym materiałem.
           Tym razem bal był dla wszystkich dzieci ze szkoły.  że świetnie nadadzą się do tego duże niebieskie  Tańczące pisanki
           Mogliśmy się przebrać. Ja wybrałam strój astronautki, bo bardziej  worki na śmieci, które przy odpowiednim ułożeniu przypominają wodę.  4.
                                                                  O! Tańczą pisanki!
           niż podróż do Afryki interesuje mnie lot na Księżyc! W czasie    – Mamy za mało kartonowych pudełek – powiedział Wojtek.     Zbliż balon do położonych
                                                                  Gdzie tańczą?
                                              – Mieliście przynieść więcej.
                                                                  Na stole!
           balu pani Agnieszka prowadziła zabawy. Nie brałam udziału     – Zapomniałam zabrać je z domu – przyznała się Ola.  na stoliku kawałków papieru.
                                                                 Parami! Trójkami!
           w żadnym konkursie, ale dużo tańczyłam. Najbardziej podobał mi    – Kto zabrał moje nożyczki? – pytał zdenerwowany Adam.
                                                                 I bawią się w kole!
          Pamiętnik Natalki  się za ramiona i tańczyły wokół sali.  zabrał nożyczki kolegi. Niektórzy zapomnieli przynieść pędzelki,   16  Doświadczenie z prądem    Obserwuj, co się wydarzy.
                                                 Okazało się, że Damian nie miał własnych przyborów i bez pytania
           się wężowy taniec. Wszystkie dzieci ustawiły się w rzędzie, trzymały
                                                                 I strasznie się pchają!
                                                                 I strasznie się tłoczą!
                                                                 A jeszcze do tego
                                              chociaż mieli farby, a inni przynieśli farby, ale nie mieli pędzelków.
                                                                                                    tematy związane
           Bal był świetny.
                                                                 okropnie chichoczą!
           Chciałabym, żeby takie bale były częściej organizowane w naszej szkole.  Nikt nie chciał nikomu pożyczyć własnych rzeczy i zaczęła się kłótnia.  z aktualnymi świętami
                                                                 Aż głowa mi puchnie
                                                – Oddaj mój pędzelek!  od wrzasków i pisków,
          3.  Powiedz, jakie imprezy zorganizowano w szkole Natalki. W czym były do siebie podobne, a czym się różniły?    – Ale ja tylko chciałem go pożyczyć na chwilkę…  i uroczystościami
                                                                 i od tych podskoków
          4.  Jakie atrakcje zaplanowano dla uczestników szkolnego balu? Co podobało się Natalce?     – Trzeba było pamiętać o swoich rzeczach! wśród barwnych półmisków!
          5.  Zamień zdania twierdzące na zdania przeczące zgodnie ze wzorem.    – Nie podoba mi się okno, które namalowałaś – powiedziała Asia do Kingi.
                                                                 I chociaż to wszystko
                                                                 wygląda dość ładnie,
          Natalka wylosowała Europę. → Natalka nie wylosowała Europy.     – A twoja brama wygląda jak wejście do kurnika! – odpowiedziała Kinga.
          Natalka przebrała się za księżniczkę.    W rezultacie zamek okazał się za niski i miał aż trzy bramy, za to tylko
                                                                to nie wiem, co będzie,
                                                                gdy któraś upadnie…
          Pani Agnieszka robiła zdjęcia.      jedno okno.
          Dzieci tańczyły taniec pingwina.                              Dorota Gellner
          10                                  34  Przygody rycerza Niezgody
                                                                Ale to ciekawe!
                                                                 Żeby rozpoznać, czy jajko jest surowe czy ugotowane, należy położyć je na stole
                                                                 i zacząć obracać. Jajko ugotowane będzie kręcić się szybciej, a jajko surowe
                                                                 będzie się kołysać i obracać wolniej. Dlaczego tak się dzieje? Jajko ugotowane
                                                                 ma stały środek. Jajko surowe ma płynny środek, co utrudnia mu obroty.
         Ciekawe, jak to napisać   Ciekawe, jak to napisać     5.  Kim jest narrator?  Kto czegoś nie wie,
                                                                4.  Jaki jest nastrój tego wiersza?
                                                                     Pisać poprawnie
             – strony dotyczące                                6.  Czym martwi się narrator wiersza?
                                                                     to wielka sztuka.
                                                                    tu rady szuka.
                   ortografii   Litery ą, ę piszemy przed ł i l w zakończeniach czasowników   7.  Wyszukaj w wierszu rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki występujące w liczbie mnogiej.
                                                                78
                                w czasie przeszłym, np. wzięła, wzięli, stanął, stanęli.
                              Wieczorem, po zakończonej uczcie, dama dworu, błazen i kucharze
                              mogli wreszcie odpocząć. Dama dworu stanęła przed lustrem
                              w swojej komnacie i zdjęła nakrycie głowy. Wzięła do ręki grzebień
                              i zaczęła się czesać. Gdy skończyła, upięła włosy, położyła się do łóżka
            ekspert z internetu   i natychmiast zasnęła. W tym samym czasie w innej części zamku
          – prezentacja internetu   błazen klasnął w dłonie z zadowolenia. Odpoczął już po zabawianiu
                jako jednego    gości i zaczął się szykować do snu. Zmęczony, szybko zasnął. Kucharze
              ze źródeł wiedzy  i służący zaczęli sprzątanie po kolacji. Najpierw zdjęli znad ognia wielkie
                              kotły, aby je wyszorować. Później zajęli się chowaniem resztek jedzenia.
                              Pracują sprawnie, więc nie minie dużo czasu, gdy będą gotowi do snu.
                              5.  Przeczytaj tekst o osobach pracujących na zamku. Wybierz jedną osobę i powiedz, co robiła wieczorem.
                              6.  Przeczytaj czasowniki parami, według wzoru.
                                                   wziął    wzięli
                               zdjęli                                zdjął
                                      stanęli  stanął                                                        3
                                                        uśmiechnął się
                               klasnął  uśmiechnęli się  zaczął  klasnęli  zaczęli
                                 7.  Ułóż i napisz zdania pasujące do podanych obrazków. Wykorzystaj słownictwo z poprzedniego ćwiczenia.
                               Co zrobił błazen?  Co zrobiła dama?  Co zrobili kucharze?
                                                                        39
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10