Page 28 - 883823_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_4
P. 28
1 maja, piątek
Wczoraj nasza klasa występowała na apelu z okazji Święta Narodowego
Trzeciego Maja. Każdy z nas był ubrany w strój galowy. Do białych
bluzek pani przypięła nam kokardy narodowe. Jestem z siebie
zadowolona, bo nie pomyliłam się w wierszu ani razu.
3 maja, niedziela
Dzisiaj byliśmy z całą rodziną na długim wiosennym spacerze.
Poszliśmy na festyn zorganizowany w Toruniu z okazji Święta
Narodowego Trzeciego Maja. Wczoraj wywiesiliśmy flagę na balkonie,
bo 2 maja w Polsce jest obchodzony Dzień Flagi. Z lekcji wiem,
dlaczego nasze barwy narodowe są biało-czerwone. Nawiązują one
do Białego Orła na czerwonym tle – najdawniejszego godła Polski,
gdy krajem rządzili jeszcze królowie. Tata powiedział, że barwy
i symbole narodowe to znaki, że należymy do jednego kraju.
Nosimy je w dowód patriotyzmu, wspólnoty i radości, że jesteśmy
razem.W szkole uczyliśmy się, czym jest konstytucja. Powiedziałam
Pamiętnik Natalki tacie, że to zbiór najważniejszych praw wszystkich obywateli
w państwie. Zapisuje się tam także, w jaki sposób jest sprawowana
władza państwowa, to znaczy, czy rządzi król, czy prezydent,
premier i sejm. Tata był ze mnie dumny. Dodał, że uchwalenie
Konstytucji 3 maja w 1791 roku to bardzo ważne wydarzenie, bo była
to pierwsza taka ustawa w Europie.
1. Przeczytaj tekst z pamiętnika Natalki i odpowiedz na pytania.
• Jak Natalka z rodziną świętowała 3 maja? • Dlaczego podczas świąt narodowych wszędzie
widać biało-czerwone flagi?
• Jakie święto jest obchodzone w Polsce 2 maja?
2. Co to jest strój galowy?
26 Wielkie wyprawy – Europa Świętujemy