Page 44 - 883823_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_4
P. 44
Czytanki dla Hanki
Zuzia szła do domu noga za nogą. Sama nie wiedziała, jakie emocje biorą
górę. Ekscytacja, bo czeka ją coś nowego, czy może lęk. Lęk, że sobie nie
poradzi z tremą.
Pani zaproponowała dzieciom akcję czytelniczą „Czytanki dla Hanki”,
którą przeprowadzą w przyszłym tygodniu. Codziennie kolejne dzieci z klasy
Zuzi będą odwiedzać podczas zajęć uczniów klas pierwszych i czytać im
fragmenty książek. Zanim to jednak nastąpi, każdy ma przygotować recenzję
wybranej książki.
Zuzia kocha książki. Bliscy nazywają ją molem książkowym.
„Nawet nie wiem, którą lubię najbardziej. Którą wybrać do czytania
pierwszakom?” – myślała dziewczynka.
Zuzia zdecydowała, że ponumeruje wybrane książki i zrobi losowanie.
Do pudełka wrzuciła dwadzieścia pięć karteczek z kolejnymi numerami
i poprosiła brata o wylosowanie jednej z nich. Numer 12 to książka „Mapa
skarbów”. Teraz musi tylko wybrać fragment i przygotować się do czytania.
I tu pojawia się problem, bo Zuzia czasami się jąka. Już na samą myśl, że
może się jąkać podczas czytania dla pierwszaków, zaczyna się stresować.
– Zuziu, spróbuj czytać i lekko się poruszać z boku na bok. Może
to ci pomoże oszukać mózg – zaproponowała córce mama. – Albo czytaj
tak, jakbyś nuciła melodię.
Oba pomysły przypadły Zuzi do gustu. Poćwiczy najpierw sama,
a potem zaprezentuje się
Hubertowi i rodzicom. Pamiętaj!
Jolanta Okuniewska
Dobra recenzja zawiera:
1. Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania.
• powód wyboru książki
• Na czym polegała akcja organizowana
w klasie Zuzi? • kilka słów o jej autorze
• krótki opis wydarzeń
• Czym martwiła się dziewczynka?
• wrażenia po lekturze
• Co poradziła Zuzi mama?
• podsumowanie.
• Co ty możesz poradzić dziewczynce?
Ważne! Nie streszczaj książki,
• Wyjaśnij znaczenie wyrażenia mól książkowy. nie zdradzaj ważnych treści i zakończenia.
Możesz skorzystać z internetu.
42 Czytanki dla Hanki Czytanie to przygoda