Page 4 - 883810_ATC_Podr_MAT_Kl-3_cz_2
P. 4

Jak korzystać
       z podręcznika?





         1.  Przeczytaj zadanie. Wyjaśnij, jak liczył Antek.
         Podczas kiermaszu ciast z okazji świąt majowych wolontariusze koła
            zadania
         „Pomarańcza” zebrali 754 zł. Za 437 zł kupili maszynkę do robienia                         gra – przykład
           tekstowe
                                                                                                    zadania do
         popcornu. Ile złotych im zostało?                                                          wykonania
                                                                                                    w parach
                           Zamieniłem 1 dziesiątkę na 10 jedności.
                           Były 4 jedności, więc teraz mam 14 jedności.
                           W rzędzie dziesiątek zostały mi teraz 4 dziesiątki.

            zadanie
          nietypowe                       4 14
                                    7 5 4
                                 –  4 3 7
                                    3 1 7
                                               14 – 7 = 7
                                                4 – 3 = 1
                                                7 – 4 = 3




         nazwa bloku       Odejmowanie możemy sprawdzić                   1
        tematycznego
                           za pomocą dodawania. Sprawdzę,            3 1 7
                               temat dnia
                           czy dobrze policzyłeś.                 +  4 3 7
                                               Pamiętaj! – ważne     7 5 4
                                               informacje do zapamiętania


                                                                                      zadania rozwijające intuicję
              Pamiętaj!                                                               geometryczną
                                                                                      i wyobraźnię przestrzenną
                W działaniach pisemnych zaczynamy liczyć od rzędu jedności.
                                                                               5.  Przeczytaj zadania i wskaż właściwe odpowiedzi.
                                                                                 Książę Bolesław zaplamił serwetkę. Złożył ją na pół
                                                                                 wzdłuż linii przerywanej tak, że plama odbiła się na drugiej
             2.  Oblicz różnice podanych liczb, sposobem pisemnym.               części serwetki. Jak wyglądała serwetka po rozłożeniu?

                          453 i 216     624 i 219      547 i 129
                     ikona mózg na siłowni ikona mózg na siłowni   sposoby               a    b     c     d
                     – zadanie nietypowe– zadanie nietypowe    uczenia się       Królewna Jadwiga również poplamiła serwetkę i złożyła ją
          50  Wędrówki po Europie
                                                                                 wzdłuż linii przerywanej. Plamy odbiły się na drugiej części
                                                                                 serwetki. Jak wyglądała serwetka po rozłożeniu?
                     ikona razem – praca  ikona razem – praca    Wykonuj rysunki dodatkowe, które ułatwią ci rozwiązywanie zadań.
                     w parach i w grupachw parach i w grupach  Pamiętaj, że nie zawsze trzeba zapisywać obliczenia, aby znaleźć rozwiązanie.
                                                Damy dworu obszywały kwadratowe chustki dla królowej.
                                          1.  Rozwiąż zadania dowolnym sposobem.
                                                Róża zużyła 80 cm koronki na obszycie jednej chustki.
                                             Pan Karol sadzi tulipany na grządce         a    b     c     d
                                                Laura zużyła o 40 cm koronki więcej. Jakie długości boków
                                             o długości 1 m. Ile tulipanów zmieści
                                                miały chustki obszywane przez Różę i Laurę?
                     sposoby uczenia się     się na tej grządce, jeśli cebulki   ekspert    6.  Goście otrzymali serwetki ze wzorem składającym się z różnych figur. Przyjrzyj się serwetce, przeczytaj
                     sposoby uczenia się
                                             wkłada się do ziemi co 10 cm?  z komputera  pytania i wskaż właściwe odpowiedzi.
                                                                                 Z ilu różnych rodzajów figur jest
                                                                    1 m
                                                                                 zbudowany wzór?
                                             Przy okrągłym stole w ogrodzie      a) 2   b) 3   c) 4   d) 5
                     ikona praca w zeszycie ikona praca w zeszycie   stoi 15 krzeseł w dwóch kolorach –   Ile jest kwadratów?
                                             czerwonym i żółtym. Są ustawione
                     – przepisywanie – przepisywanie   Do czego służy stoper?    a) 8   b) 7   c) 4   d) 5
                                             na zmianę zgodnie z zasadą:
                     przykładów, przykładów,   Trenerzy sportowi często korzystają ze stopera, czyli   Ile jest trójkątów?
                                             2 krzesła żółte, 1 krzesło czerwone.
                     rozwiązywanie zadańrozwiązywanie zadań  sekundomierza. Dzięki temu urządzeniu są w stanie bardzo   a) 8   b) 3   c) 4   d) 5
                                             Ile jest krzeseł żółtych, a ile czerwonych?
                                             dokładnie zmierzyć czas osiągany przez sportowców, np. w biegach.   17
                                             Sabinka posadziła 21 kwiatów
                                             w 3 skrzyniach tak, że w drugiej
                                           1.  Odczytaj czasy uzyskane przez uczniów klasy 3 w biegu na 60 metrów. Ustal kolejność, w jakiej dobiegli
                                            do mety. Oblicz, ilu sekund brakuje każdej z tych osób do pełnej minuty.
                                             skrzyni były o 2 kwiaty więcej
        2                                    niż w pierwszej, a w trzeciej –
                                             o 2 kwiaty więcej niż w drugiej
                                             skrzyni. Ile kwiatów posadziła
                                             Sabinka w każdej skrzyni?
                                                          Ewa
                                             Tomek      16 sekund    Gabrysia
                                             Wodą z litrowej butelki można
                                            14 sekund  Radek   Kinga   15 sekund
                                             napełnić 4 szklanki lub 2 małe
                                                  18 sekund
                                             butelki. Zoja miała 4 litry wody.   19 sekund
                                             Napełniła nią już 6 szklanek.
                                           2.  Rozwiąż zadania.
                                             Ilu małych butelek potrzeba,
                                             Uczniowie klas trzecich poszli na dzielnicowe zawody sportowe.
                                             aby wlać pozostałą wodę?
                                             Ze szkoły wyszli o godzinie 8.45. Dotarcie na miejsce zajęło im
                                             kwadrans. Powitanie uczestników trwało 10 minut. Później odbyły
                                           26  Idzie wiosna
                                             się zawody w 7 dyscypliach. Na każdą z nich przeznaczono pół
                                             godziny. O której godzinie uczniowie wrócili do szkoły, jeśli ich
                                             droga powrotna trwała kwadrans?
                                             W czasie trzydniowej olimpiady klasy: 3 a,
                                             3 b, 3 c i 3 d, zdobyły razem 1000 punktów.   3 a 3 b 3 c  3 d
                                             Klasa 3 a miała dwa razy mniej punktów   50
                                             niż 3 c. 3 b miała o 100 punktów więcej   50
                                             niż 3 d. Ile punktów zdobyła każda z klas,   50
                                             jeśli wiadomo, że klasa 3 d każdego dnia
                                             otrzymywała 50 punktów?
                                                                Sport amatorski i sport zawodowy  65
   1   2   3   4   5   6   7   8   9