Page 47 - biologia 5 cwiczenia
P. 47
3 3 Przeprowadź doświadczenie opisane w podręczniku (Przekonaj się, s. 84).
Na tej podstawie oraz z pomocą poniższego rysunku oceń poprawność
zamieszczonych zdań. Zdania błędne zapisz poprawnie.
a) Susza nie ma wpływu na wygląd mchu. TAK /NIE
b) Mokry mech ma listki ściśle przylegające
do łodyżki. TAK /NIE
c) Podczas suszy listki zwijają się i ściśle przylegają
do łodyżki. TAK /NIE
d) Listki mchu chłoną wodę. TAK /NIE
Przeczytaj w podręczniku tekst „Torfowiec i torfowiska”
4 4
(Więcej na temat, s. 83). Oprócz mchów na torfowiskach występują
rośliny z innych grup, np. roślinny nasienne, takie jak: żurawina
błotna, rosiczka okrągłolistna, bagno zwyczajne, borówka bagienna,
modrzewnica zwyczajna, wełnianka pochwowata. Na podstawie
atlasu roślin występujących na torfowiskach i innych źródeł informacji
przygotuj prezentację (w dowolnej formie) przynajmniej o 3 gatunkach.
Weź pod uwagę:
• wygląd rośliny (liście, kwiaty, owoce),
• czy jest pod ochroną,
• czy roślina jest użyteczna dla człowieka (np. ma jadalne owoce
lub inne zalety), czy jest niebezpieczna.
45
0711_cwiczenia_biologia_.indd 45 11.07.2018 14:36:04