Page 78 - 881406_ biologia 8 cwiczenia_SRODKI
P. 78
3 Grupa uczniów z 8 klasy zrobiła zdjęcia pni drzew dookoła swojej szkoły, by
sprawdzić obecność porostów i ocenić stopień zanieczyszczenia powietrza
w mieście. Korzystając ze skali porostowej umieszczonej w podręczniku
(s. 140–141), odpowiedz na pytania.
a) Do jakiej strefy zanieczyszczenia powietrza należy dzielnica, w której
znajduje się szkoła?
b) Jak sądzisz, czy podczas oceny jakości powietrza według skali porostowej
należy brać pod uwagę gatunki najbardziej czy najmniej wrażliwe na
zanieczyszczenia?
Wyjaśnij, czym się różni różnorodność gatunkowa od różnorodności
4
genetycznej. Dlaczego jedna może mieć wpływ na drugą?
5 Korzystając z dostępnych źródeł wiedzy, zapoznaj się z losem gołębia
wędrownego. Następnie zastanów się, czy zmiany klimatyczne lub działalność
człowieka mogą mieć wpływ na liczebność gatunków, które obecnie należą do
licznie występujących.
76