Page 35 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 35
Krok po kroku
Wezwanie służb ratowniczych
1 Przedstaw się. W wielu poradnikach zalecane jest podanie tej informacji na końcu powiadomienia. Przedstawiając się
na początku, przestajesz jednak być anonimowy, stajesz się konkretną osobą. Ma to znaczenie szczególnie w przypad-
ku tych dyspozytorów, którzy zetknęli się z fałszywymi alarmami.
Pamiętaj, że telefon do służb „dla żartu” niesie ze sobą poważne konsekwencje. Mówi o tym artykuł 66 Kodeksu
wykroczeń:
§ 1. Kto ze złośliwości lub swawoli, chcąc wywołać niepotrzebną czynność fałszywym alarmem, informacją lub innym sposo-
bem, wprowadza w błąd instytucję użyteczności publicznej albo inny organ ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego
lub zdrowia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 złotych.
§ 2. Jeżeli wykroczenie spowodowało niepotrzebną czynność, można orzec nawiązkę do wysokości 1000 złotych.
2 Powiedz, gdzie jesteś:
• w mieście: podaj nazwę miasta (w dużym mieście również nazwę dziel-
nicy), nazwę ulicy, numer domu i ewentualnie mieszkania, np. „Jestem Numer drogi
w Warszawie na Wilanowie, przy ulicy Kwiatowej 15”;
• na wsi: podaj nazwę wsi, numer domu, obiekt charakterystyczny i swo-
je położenie względem tego obiektu, np. „Jestem we wsi Guzów koło
Szydłowca, numer domu 22, druga ulica za kościołem w prawo, piąty
Kilometr drogi
budynek po lewej stronie”;
• na obszarze niezabudowanym, w nieznanym terenie, odczytaj informa- Metr tej drogi
cje z najbliższego słupka kilometrowego. Wbrew nazwie słupki kilome- (podawany w setkach)
trowe ustawione są przy drogach co 100 m.
Jak odczytać wiadomości ze słupka kilometrowego? Zawarte na nim
informacje przedstawia rysunek nr 21. Rysunek nr 21. Słupek kilometrowy
3 Opisz zdarzenie. Wyczerpujące informacje pozwolą wysłać odpowiednią pomoc.
4 Podaj liczbę ewentualnych ofiar i poinformuj, w jakim są stanie. Poproś o instrukcje, jeżeli ich potrzebujesz. Działania
na miejscu zdarzenia podjęte przez przypadkowego ratownika mogą się okazać decydujące dla poszkodowanego.
Nawet pomoc doraźna wszechstronnie przygotowanych zespołów ratowniczych, a także opieka szpitalna nie są w sta-
nie ich zastąpić. Jeżeli możliwa jest fachowa konsultacja telefoniczna, nie wahaj się o nią prosić.
5 Powiedz, co zrobiłeś dotychczas.
6 Powiedz, co jeszcze możesz zrobić.
7 Pamiętaj! Możesz się rozłączyć dopiero po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora. Ważna zasada mówi:
Rozmowę zawsze kończy dyspozytor.
33