Page 49 - 881415_FIZYKA_zeszyt_cwiczen_kl_7
P. 49
3.4 Budowa substancji a jej właściwości
Na lekcji fizyki uczniowie mieli zaproponować doświadczenie umożliwiające
1
zweryfikowanie hipotezy cząsteczkowej budowy materii. Wybierz i poprawnie
uszereguj zaplanowane przez uczniów czynności.
Uwaga! Nie wszystkie czynności muszą być wykorzystane.
I. Do menzurki wsypujemy kaszę, do połowy jej wysokości.
II. Do probówki nalewamy wody, do około połowy jej wysokości.
III. Zaznaczamy mazakiem poziom ziaren.
IV. Do probówki z wodą delikatnie, powoli wlewamy taką samą ilość
denaturatu jak wody.
V. Zaznaczamy mazakiem poziom wody z denaturatem przed wymieszaniem
i po wymieszaniu.
2 Podkreśl w tekście odpowiednie uzupełnienia zdań.
Cząsteczkową budowę mają: ciała stałe / ciecze / gazy. Cząsteczki różnych
substancji przemieszczają się / nie przemieszczają się. Rozmiary cząsteczek
podaje się w nanometrach / milimetrach. Pierwiastki to substancje składające
się z różnych / takich samych atomów. Dyfuzja zachodzi najszybciej w ciałach
stałych / gazach. Im wyższa temperatura, tym średnie szybkości cząsteczek
są mniejsze / większe i cząsteczki w tym samym czasie pokonują większe /
mniejsze odległości.
Zjawisko dyfuzji odgrywa dużą rolę w przyrodzie i ma istotne znaczenie
3
dla życia ludzi i zwierząt. Czasami jednak ma negatywne skutki. Uzupełnij
tabelę, wpisując we właściwe miejsca znak ×.
Skutek Skutek
pozytywny negatywny
Rozprzestrzenianie się zapachu odświeżacza powietrza
Przenikanie tlenu z powietrza do płuc, a potem do krwi
Rozprzestrzenianie się spalin w powietrzu
47