Page 22 - fizyka cwiczenia 8
P. 22
Informacje do zadań 6–7
Na lekcji fizyki uczniowie wyznaczyli ciepło właściwe wody, używając czajnika
elektrycznego.
6 Zastanów się, których z wymienionych pomocy (przyrządów i substancji) użyli
uczniowie w doświadczeniu. Podkreśl ich nazwy.
czajnik elektryczny baterie stoper mieszadło woda
termometr grzałka lód kalorymetr menzurka
7 Z jakiego wzoru uczniowie obliczyli ciepło właściwe wody? Zaznacz poprawną
odpowiedź.
m ∙ ΔT P ∙ ΔT
A. c = B. c =
P ∙ t m ∙ t
P ∙ m P ∙ t ∙ m
C. c = D. c =
ΔT ∙ t ΔT
P ∙ t
E. c = m ∙ ΔT
8 Rozwiąż logogryf. Odszukaj w internecie różne znaczenia pojęcia otrzymanego
jako hasło. Zapisz je poniżej.
1
2
3
4
5
6
1. Bojler lub akwen.
2. Dostarczane podczas ogrzewania, a odbierane podczas chłodzenia.
3. Przyrząd do wyznaczania ciepła właściwego cieczy i ciał stałych.
J
4. Substancja, której ciepło właściwe wynosi 450 kg ∙ °C .
5. Inaczej wymiana powietrza w pomieszczeniu.
6. Korzyść, pożytek, antonim straty.
20