Page 32 - geografia 5
P. 32

Obserwuj, oceniaj i proponuj zmiany!

       Szczegółowe badania krajobrazu, jak np. gminy Wysokie Mazowieckie, są zazwyczaj wykonywane przez
       duże instytucje – ośrodki naukowe, urzędy lub przedsiębiorstwa. Jednak mieszkańcy także mogą obser-
       wować i oceniać teren, a w wyniku tej oceny – proponować określone działania. Często na stronie
       internetowej gminy władze oczekują od mieszkańców opinii lub propozycji. Najważniejszy jest pomysł.
       Spójrz na efekty lokalnych działań mieszkańców przedstawione na zdjęciach (il. 1.15). Ty też możesz uważ-
       nie obserwować krajobraz swojej okolicy i zastanawiać się, czy nie ma w nim miejsc, które wymagają zmian.
       Być może są to miejsca atrakcyjne, ale zapomniane. Jak je lepiej wykorzystać? Jak poprawić ich wygląd?

















       1.15  Przykłady miejsc przed realizacją i po zrealizowaniu propozycji mieszkańców na zmiany w krajobrazie (słup
       ogłoszeniowy i nieużytki zamienione w miasteczko ruchu drogowego dla dzieci)


       1.      Co się zmieniło w krajobrazie na zdjęciach? Jakie mogły być przyczyny zmian?
       2.      Jak myślisz, czy wszyscy mieszkańcy byli zgodni w sprawie tych zmian? Podaj wady i zalety wprowadzonych
             rozwiązań.
       3.      Który krajobraz bardziej ci się podoba: przed zmianami czy po nich?




       W skrócie                                                 Czy już umiesz? Sprawdź!


             Umiejętność obserwacji i oceny krajobrazu             1  Wymień korzyści wynikające z oceny
             ułatwia władzom miasta lub gminy oraz                    krajobrazu.
             mieszkańcom planowanie działań na danym
             obszarze.                                             2  Zaplanuj samodzielnie lub razem z klasą
                                                                      badanie krajobrazu wybranego obszaru.
             Warunki, które powinien spełniać krajobraz,
             aby mógł być dla mieszkańców przyjazną                33  Wskaż w swojej okolicy miejsca, które
             przestrzenią, to m.in. ład, ważne akcenty,               twoim zdaniem:
             nawiązanie do przyrody i do tradycji.                    a)    zostały zmienione na lepsze;
                                                                      b)    są najbardziej atrakcyjne
             Ocenę krajobrazu można wykonać podczas                         krajobrazowo;
             badań terenowych, w których każdy                        c)    można w nich najwięcej zmienić.
             z oceniających wyraża swoje zdanie. Oceny                Podyskutujcie o tym w klasie. Czy wszyscy
             są następnie sumowane.                                   wybrali te same miejsca?

             Przy odpowiednim zaangażowaniu, każdy                 34  Zaproponuj zmiany w krajobrazie swojej
             mieszkaniec może mieć wpływ na wygląd                    okolicy.
             miejsca, w którym mieszka.

                                        30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37