Page 17 - GwK_podrecznik_cz-1_kl-2_2018
P. 17

Nagle — gwizd!

                                         Nagle — świst!
                                         Para — buch!
                                         Koła — w ruch!

                                         Najpierw — powoli — jak żółw — ociężale,

                                         ruszyła — maszyna — po szynach — ospale,
                                         Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,

                                         I kręci się, kręci się koło za kołem,
                                         I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,

                                         I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,
                                         A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!

                                         Po torze, po torze, po torze, przez most,

                                         Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,
                                         I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,

                                         Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
                                         Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to.

                                                                            Fragment wiersza Juliana Tuwima



                                         1.  Jeśli spodobał ci się przeczytany fragment wiersza
                                             Lokomotywa, wypożycz w szkolnej bibliotece inne
                                             wiersze dla dzieci napisane przez Juliana Tuwima.

                                             Czytanie sprawi ci wiele radości.
                                         2.  Napisz w zeszycie wybrane nazwy ludzi, zwierząt,
                                             roślin i rzeczy, o których jest mowa w wierszu
                                             Lokomotywa.
                                         3.  Znajdź w wierszu wyrazy z ż. Napisz poprawnie
                                             każdy wyraz na osobnym pasku papieru. Literę
                                             ż popraw czerwoną kredką. Wspólnie w klasie
                                             ułóżcie wyrazy w kolejności alfabetycznej. Wklej
                                             tak uporządkowane wyrazy do zeszytu. Następnie

                                             zakrywaj po kolei wyrazy i pisz je obok z pamięci.











                                                                                                          15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22