Page 31 - 891572_GwK_tablice_kl2_2021
P. 31

Szachy














                                                                                                                    Hetman                                                                                                           Wieża


                                                                                                                    Hetman może poruszać się we wszystkich kierunkach                                                                Wieża porusza się po liniach pionowych i poziomych

                                                                                                                    o dowolną liczbę wolnych pól.                                                                                    o dowolną liczbę wolnych pól do przodu lub do tyłu,

                                                                                                                                                                                                                                     w prawo lub w lewo.


              Król


              Król jest najważniejszą figurą na szachownicy i jako                                                                                                      Ruchy hetmana                                                                                                       Ruchy wieży
              jedyna figura nie może zostać zbity. Może poruszać się


              o jedno pole w poziomie, pionie lub na ukos.





                                                               Ruchy króla























                                                                                                                    Skoczek                                                                                                          Pion

                                                                                                                    Skoczek porusza się o dwa pola w poziomie lub w pionie,                                                          Pion może poruszyć się o jedno pole do przodu.

                                                                                                                    a następnie jedno pole prostopadle do tego kierunku.                                                             Tylko w pierwszym ruchu można przesunąć go

                                                                                                                    Może zbić bierkę przeciwnika stojącą na polu, na którym                                                          o dwa pola naprzód.

              Goniec                                                                                                kończy ruch. Bierki, przez które przeskakuje,                                                                    Pion może zbić wrogą bierkę, jeśli znajduje się

              Goniec porusza się po liniach ukośnych o dowolną                                                      nie są zbijane.                                                                                                  ona na jednym z dwóch pól na ukos przed nimi.

              liczbę wolnych pól do przodu i do tyłu.



                                                                                                                                                                                                                                                                                bicie



                                                              Ruchy gońca                                                                                                Ruchy skoczka                                                                                                             Ruchy pionka






























                                                                                                                                                                                                                                                                    możliwy ruch tylko
                                                                                                                                                                                                                                                                   za pierwszym razem
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35