Page 79 - 890808_GWK podrecznik kl 3 cz 1 promo
P. 79
35. Domowy barometr
6. Do słoika przyklej taśmą klejącą brzeg tektury w taki sposób, aby można
było na niej zaznaczyć miejsce, które wskazuje patyczek do szaszłyków.
Powyżej zaznaczonego miejsca narysuj
słoneczko, a poniżej — chmurkę z deszczem.
7. Obserwuj barometr.
• Jeśli wskazówka barometru opada i zaczyna
wskazywać chmurkę, spodziewaj się deszczu.
• Jeśli wskazówka powoli i cały czas podnosi się
do góry, to oznacza, że przez kilka dni będzie
słoneczna pogoda.
Dlaczego tak się dzieje?
Kiedy ciśnienie powietrza rośnie (lub jest wysokie), wywiera większy nacisk
na powierzchnię balonika, który robi się nieco wklęsły. Koniec patyczka wraz
z gumową powierzchnią opada, a wtedy drugi koniec podnosi się do góry.
Kiedy ciśnienie powietrza na zewnątrz słoika spada, balon robi się lekko
wypukły, a wtedy patyczek podnosi się do góry, a jego drugi koniec — opada.
1. Sprawdzaj, jak zmienia się ciśnienie powietrza. Takie informacje są
potrzebne do prowadzenia obserwacji pogody.
!
Jak oznaczyć miękkość spółgłosek: c, dz, n, s, z?
Miękkość tę oznaczamy w dwojaki sposób.
Przed spółgłoskami piszemy: ć, dź, ń, ś, ź,
np. ćma, dźwig, bańka, środa, źródło.
Przed samogłoskami — a, ą, e, ę, o, ó, u — piszemy: ci, dzi, ni, si, zi,
np. babcia, ciągle, ciepło, niebo, ciężki, niosę, dziób, dziupla.
Nie oznaczamy miękkości przed i,
np. sitko, zima, trzeci, koni, nosi, mrozi.
2. Wypisz z instrukcji wyrazy z miękkimi spółgłoskami i dopasuj do nich
odpowiednią zasadę.
77