Page 90 - 890696_GWK_podrecznik_MAT_kl3_cz 1_2019
P. 90
SPIS TREŚCI
Figury geometryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Dodawanie wielu składników, dodawanie liczb dwucyfrowych
z przekroczeniem progu dziesiątkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Mierzenie długości boków, długość i szerokość, kreślenie i podpisywanie odcinków . . . 6
System dziesiątkowy . Setki, dziesiątki, jedności . Porównywanie liczb w zakresie 1000 . 7 Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych z przekroczeniem progu
Dziesiątki i jedności w liczbie trzycyfrowej . Zakres liczb do 1000 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 dziesiątkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Porównywanie liczb w zakresie 1000 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Dodawanie i odejmowanie jako działania wzajemnie odwrotne . Zagadki liczbowe . . 44
Dodawanie liczb w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego . Pisanie dat . Kolejność miesięcy w roku . Cyfry rzymskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Obliczenia pieniężne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Daty rozpoczęcia kalendarzowych pór roku . Szachy – ruchy gońca . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Liczby w dodawaniu . Podział liczby na składniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych z przekroczeniem progu
Kodowanie liczb alfabetem Morse’a . Dodawanie liczb w zakresie 100 bez dziesiątkowego . Liczby w dodawaniu i odejmowaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
przekraczania progu dziesiątkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Odczytywanie temperatury powietrza . Obliczanie różnicy temperatur . . . . . . . . . . . . . 48
Odejmowanie liczb w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego . Prognoza pogody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Liczby w odejmowaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych . Porównywanie różnicowe . . . . . . . . . 50
Obliczenia związane z upływem czasu . Liczby w odejmowaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Modyfikowanie i rozwiązywanie zadań tekstowych . Porównywanie różnicowe . . . . . . 51
Dodawanie liczb w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego . Rozwiązywanie zadań z niewiadomą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Obliczenia zegarowe i pieniężne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Rozwiązywanie zadań z niewiadomą . Zagadki liczbowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Odejmowanie liczb w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego .
Dodawanie i odejmowanie jako działania odwrotne . Szachy – wprowadzenie . . . . . . 16 Dodawanie wielu składników . Zadania złożone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100 . Porównywanie różnicowe . . . . . . . . . 17 Odejmowanie wielu odjemników . Zadania złożone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Dekagramy, obliczenia związane z ważeniem, rozwiązywanie zadań . . . . . . . . . . . . . . 18 Zadania złożone . Porównywanie różnicowe . Nawiasy w działaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Modyfikowanie zadań tekstowych – wybór, dopisywanie pytania . Układanie Działania z niewiadomą w postaci okienka . Zagadki liczbowe . Kwadraty magiczne . . 57
zadania do ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Odczytywanie temperatury powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Rozwiązywanie i przekształcanie zadań tekstowych . Układanie zadań Mierzenie i kreślenie odcinków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
do danych zawartych w tabelce . Działania z niewiadomą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Szacowanie długości i mierzenie odcinków . Różnica długości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Zadania dotyczące określania połowy, ćwiartki . Obliczenia zegarowe .
Kwadrans, pół godziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Milimetr – mierzenie długości odcinków . Zamiana jednostek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Praktyczne posługiwanie się pojęciami: pół i ćwierć w określaniu wagi Proste, krzywe, łamane – rozpoznawanie . Kreślenie łamanej o podanej długości . . . . 63
i pojemności towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Równoległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Gra planszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Prostopadłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Dodawanie liczb w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego . . . . . . . . . . 25 Prostopadłość . Kreślenie odcinków prostopadłych za pomocą linijki lub ekierki . . . . . . 67
Odejmowanie liczb w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego . Gra planszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Zasady pisania liczb w alfabecie Braille’a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Mnożenie liczb w zakresie 30 . Liczby w mnożeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Dodawanie i odejmowanie jako działania odwrotne . Obliczenia w zakresie 100 Dzielenie liczb w zakresie 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
– tabelki funkcyjne . Szachy – ruchy pionka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Dzielenie liczb w zakresie 30 . Liczby w dzieleniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Rozwiązywanie zadań tekstowych, obliczenia zegarowe . Dodawanie
i odejmowanie w zakresie 100 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Mnożenie i dzielenie liczb w zakresie 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Porównywanie różnicowe . Obliczenia związane z ważeniem towarów . . . . . . . . . . . . . 30 Problematyzacja i rozwiązywanie zadań tekstowych (mnożenie i dzielenie) . . . . . . . . 74
Dodawanie i odejmowanie wielu liczb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Łamigłówki świąteczne . Obliczenia kalendarzowe i zegarowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 . Układanie zadania do ilustracji . Łamigłówki świąteczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Modyfikowanie zadań tekstowych . Zadania z niewiadomą – tabelki funkcyjne . . . . . . 32 Obliczenia kalendarzowe . Pisownia dat . Zadania złożone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Modyfikowanie zadań tekstowych, dodawanie i odejmowanie jako działania Szachy – ruchy wieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
odwrotne . Porównywanie różnicowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Rozwiązywanie zadań z niewiadomą w postaci okienka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Obliczenia kalendarzowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Dodawanie i odejmowanie jako działania odwrotne . Rozwiązywanie zadań Mnożenie i dzielenie liczb – zadania z niewiadomą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
z niewiadomą w postaci okienka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Mnożenie i dodawanie liczb . Porównanie różnicowe i ilorazowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Zmiany sumy przy zmianie jednego ze składników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Mnożenie liczb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Zmiany różnicy przy zmianach odjemnej i odjemnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Odejmowanie i dzielenie liczb . Porównanie ilorazowe (typu: ile razy mniej) . . . . . . . . 83
Gra planszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Dzielenie liczb . Porównanie ilorazowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Dodawanie liczb dwucyfrowych bez przekraczania progu dziesiątkowego . . . . . . . . . . 39 Porównanie różnicowe i ilorazowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Odejmowanie liczb dwucyfrowych bez przekraczania progu dziesiątkowego . . . . . . . . 41 Zadania różne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
88