Page 9 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 9

Dlaczego uczymy się historii?

          Historia to jeden z waszych nowych przedmiotów. W trakcie nauki historii poznacie dzieje Polski i świa-
          ta. Lepiej zrozumiecie także świat współczesny.









                         33                                  33                                  33








            Zapewne znacie zwyczaj o nazwie     Być  może  widzieliście  Sukiennice   W kufrze z pamiątkami rodzinnymi
            śmigus-dyngus  (zwany  też  lanym   na Rynku Głównym w Krakowie.         znajduje się stara opaska należą-
            poniedziałkiem), związany ze świę-  Jest to jeden z najbardziej rozpo-   ca do pradziadka. Pochodzi z cza-
            tami wielkanocnymi.  Czy wiecie,    znawalnych i najpiękniejszych za-    sów II wojny światowej. Dlaczego
            skąd pochodzi ten obyczaj i jakie   bytków  miasta.  Czy wiecie, skąd    ten przedmiot ma dla pradziadka
            miał dawniej znaczenie?             się wzięła nazwa tej budowli?        tak wielkie znaczenie?



                                                    HISTORIA ODPOWIADA








                         33                                  33                                  33








            Zwyczaj polewania wodą wywodzi      Dawniej sukiennicami nazywano        Takie opaski zakładali polscy cy-
            się od plemion słowiańskich, które   budynek pełniący funkcję hali tar-  wile i żołnierze, którzy uczestni-
            żyły na ziemiach polskich ponad     gowej. Mieściły się w nim kramy      czyli  w  powstaniu  warszawskim.
            1000 lat temu. Dla naszych przod-   kupców sprzedających między in-      Wybuchło ono przeciw Niemcom
            ków polewanie wodą miało sens       nymi sukno, czyli grubą wełnianą     podczas II wojny światowej. Po-
            magiczny – wierzyli oni, że zapew-  tkaninę.                             wstańcy walczyli o wolność nasze-
            nia płodność, zdrowie i szczęście.                                       go kraju, ryzykując życie i zdrowie
                                                                                     dla ojczyzny.


              Czy historia jest kluczem do rozumienia teraźniejszości? Uzasadnij odpowiedź na podstawie przykładów
              zaprezentowanych w podręczniku i swoich własnych.

                                                                                  7



                                                                                                              04.10.2022   11:32:30
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   7
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   7                                                                     04.10.2022   11:32:30
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14