Page 130 - historia 5
P. 130
Podsumowanie działu 5
1 Przyjrzyj się zamieszczonej obok ilustracji.
Następnie wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.
z Nazwij rodzaj źródła historycznego widocznego
na zdjęciu.
z Rozpoznaj przedstawicieli poszczególnych
stanów średniowiecznego społeczeństwa.
z Na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy
porównaj warunki ich życia.
z Który z tych stanów był najbardziej
uprzywilejowany? Wyjaśnij dlaczego.
z Jakie wspólne sprawy mogły doprowadzić
do spotkania osób widocznych na ilustracji?
Weź pod uwagę specyfi kę życia w średniowieczu.
2 Wyobraź sobie, że przenosisz się do czasów średniowiecza. Czy jako miejsce do życia wybierzesz wieś
czy miasto? Uzasadnij odpowiedź.
3 Opisz charakterystyczne cechy rycerza średniowiecznego.
4 Powiedz, jaką rolę odegrał Kościół w upowszechnianiu nauki, architektury i sztuki. Wykorzystaj poniższe
terminy.
benedyktyni uniwersytet skryptorium styl romański styl gotycki
5 Przeczytaj tekst źródłowy. Jaką postawę życiową, popularną w średniowieczu, prezentowała postać
opisana w kronice?
Żyła za czasów króla Henryka […] pewna pustelnica, imieniem Sizu, odznaczająca się ogromną
pobożnością […]. […] nigdy nie walczyła z ostrym zimnem za pomocą rozpalonego ogniska […].
Swe życie klasztorne zdobiła na wewnątrz żarliwymi modłami, przeplatanymi płaczem, na ze-
wnątrz zaś pomagała bardzo przychodzącym do niej ludziom […].
Źródło: Kronika Thietmara, tłum. M. Jedlicki, Poznań 1953
6 Wykonajcie plakat pt. Dziedzictwo średniowiecza.
z Podzielcie się na kilkuosobowe grupy. Wyznaczcie osoby odpowiedzialne za przygotowanie tekstów,
narysowanie ilustracji i wyszukanie zdjęć.
z Na plakacie należy zamieścić informacje o najważniejszych, waszym zdaniem, zdobyczach
kulturalnych wieków średnich.
z Wybierzcie najlepszą pracę.
128
128
0626_historia_.indd 128 02.07.2018 11:55:10