Page 48 - 881437_cwiczenia_historia_kl7
P. 48

4.3  Polacy wobec zaborców




       1   Podaj przykłady obrony Polaków przed germanizacją i rusyfikacją
           w dziedzinach takich, jak:
           a)  edukacja –                                                           ,

           b)  nauka –                                                              ,
           c)  kultura –                                                            ,

           d)  gospodarka –                                                         .


       2   Przeczytaj fragmenty utworów Henryka Sienkiewicza i Stefana Żeromskiego.
           Następnie odpowiedz na pytania.
           Stosunek do polskości w pruskiej szkole
           Nie było żadnej wątpliwości, że polskiemu dziecku trafiało się słyszeć w niemieckiej
           szkole wiele rzeczy, które raniły jego najgłębsze uczucia i które były wprost zaprze-
           czeniem albo pogardą i wydrwiwaniem z kraju, języka, ojczystych tradycji, słowem –
           ze wszystkiego, co w domu nauczano je czcić i kochać.
                  Źródło: H. Sienkiewicz, Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela, w: wolnelektury.pl, dostęp: 14.01.2020 r.

           Szkoła rosyjska wobec polskiej kultury
           Zakaz policyjny, traktujący geniusz Mickiewicza jako niebyły, usiłujący zniweczyć pa-
           mięć o czynach i życiu Kościuszki, wzmógł tylko ciekawość, energię badania i miło-
           ści. Czytano rzeczy „zabronione” ze zdwojoną starannością, uczono się ich namiętnie
           i z uniesieniem, czego nie byłoby może, gdyby te dzieła były legalnymi, jak pisma Pusz-
           kina  i Gogola .
                       2
               1
                                    Źródło: S. Żeromski, Syzyfowe prace, w: wolnelektury.pl, dostęp: 14.01.2020 r.
           1   Aleksander Puszkin – jeden z najwybitniejszych rosyjskich poetów romantycznych.
           2  Nikołaj Gogol – rosyjski prozaik, dramaturg i publicysta.

           a)   W jakim świetle szkoły pruska i rosyjska ukazywały polski język, kulturę
               i historię? Dlaczego?






           b)   Jaką rolę odgrywał rodzinny dom w obronie przed wynarodowieniem? Jakie
               inne miejsca możemy uznać za „bastiony polskości” w czasach zaborów?






                                             46


                                                                                 28.05.2020   10:22:06
   0527_881437_cwiczenia_historia_kl7.indd   46                                  28.05.2020   10:22:06
   0527_881437_cwiczenia_historia_kl7.indd   46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53