Page 64 - informatyka 4
P. 64
4.1 Czy są gry, które uczą? Do czego służą platformy edukacyjne
Podejmij temat
z Jak myślisz, czy nauka może być jednocześnie zabawą?
Uzasadnij swoją odpowiedź.
Ciekawe! Komputer jest nie tylko narzędziem pracy, ale służy także do
Skrót cRPG (ang. computer rol-playing nauki i rozrywki. Atrakcyjnym sposobem na spędzanie wolne-
game; czytaj: kompiuter rol pleing gejm, go czasu są gry komputerowe. Przenoszą one gracza w wirtu-
czyli ‘gra w odgrywanie ról’) odnosi się alny świat i umożliwiają interaktywną naukę i zabawę. Warto
do gatunku gier komputerowych zwa- jednak pamiętać, aby zawsze wybierać gry edukacyjne, któ-
nych fabularnymi. Polską grą tego typu re zawierają pozytywne treści. Natomiast należy unikać gier,
jest Wiedźmin stworzony przez studio
CD Projekt RED. Fabuła gry jest oparta w których występują przemoc czy agresja.
na serii książek fantasy Andrzeja Sap- Są różne rodzaje gier, m.in. przygodowe, logiczne, strategicz-
kowskiego, która przedstawia historię ne, symulacyjne, sportowe i zręcznościowe. Grając w nie, uczy-
Geralta z Rivii. Gracz wciela się w po- my się na przykład logicznego myślenia, umiejętności radzenia
stać tytułowego wiedźmina, pogromcy sobie w sytuacjach wymagających rozwiązywania problemów,
potworów. ćwiczymy szybką reakcję.
planowanie przewidywanie
logiczne myślenie dokonywanie wyborów
GRY szybka reakcja
wyobraźnia KOMPUTEROWE
refleks zręczność
(sprawność manualna)
spostrzegawczość
podejmowanie decyzji
1. Jakie umiejętności są rozwijane przez gry komputerowe? Podaj przykłady.
Platformy edukacyjne, np. Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE, zpe.gov.pl), służą m.in.
kształceniu na odległość, a uczenie się z ich wykorzystaniem nazywa się e-learning [czytaj: iler-
ning]. Kształcenie to polega na udostępnianiu informacji za pośrednictwem internetu i pozwala na
samodzielną naukę. Dzięki wykorzystaniu znajdujących się na platformie zasobów (ćwiczeń inte-
raktywnych i materiałów multimedialnych) nauka jest dostępna dla każdego użytkownika platformy
w dowolnym miejscu i czasie.
62