Page 5 - informatyka 7
P. 5
Spis treści
1. Rozwiązywanieproblemówiprogramowanie 3. Planujemy, tworzymyiprezentujemy
algorytmów ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 5 – praceprojektowe –––––––––––––––––––––––––––––––– 59
1.1 Sposoby przedstawiania algorytmów –––––––––––––– 6 3.1 Zatrzymać wspomnienia – projekt kolażu
w edytorze obrazów GIMP ––––––––––––––––––––––––– 60
1.2 Tworzymy własne programy sterujące robotem –––– 11
1.3 Od planowania do realizacji. 3.2 Jak zmienić zdjęcie w artystyczny szkic? –––––––––– 66
Programowanie w środowisku Scratch ––––––––––––– 14 3.3 Tworzymy ulotkę z wykorzystaniem szablonu –––––– 69
1.4 Na czym polega programowanie tekstowe 3.4 Wstawiamy filmy i dźwięki do prezentacji
w Pythonie? ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 18 multimedialnej ––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 74
1.5 Programowanie i testowanie algorytmów Podsumowanie działu 3 –––––––––––––––––––––––––––––––– 78
w języku Python ––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 21
Link do wiedzy –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 80
Sposoby kodowania tekstów i obrazów –––––––––––––––– 24 Indeks
1.6 Rozwiązywanie problemów w arkuszu
kalkulacyjnym z zastosowaniem adresowania
bezwzględnego –––––––––––––––––––––––––––––––––––– 26
1.7 Stosowanie adresowania mieszanego w arkuszu
kalkulacyjnym ––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 28
1.8 Funkcje w arkuszu kalkulacyjnym ––––––––––––––––––– 31
1.9 Prezentowanie danych i wyników
z użyciem różnych typów wykresów –––––––––––––––– 35
Podsumowanie działu 1 ––––––––––––––––––––––––––––––––– 37
2. Możliwościkomputerówisieci– zastosowanie
technikicyfrowej –––––––––––––––––––––––––––––––––– 39
2.1 Jak zrozumieć komputer? –––––––––––––––––––––––––– 40
2.2 Poznajemy wybrane rodzaje licencji na
oprogramowanie i zasoby w sieci –––––––––––––––––– 44
2.3 Rozwój informatyki na przestrzeni wieków. Tworzenie
prezentacji z wykorzystaniem aplikacji Sway –––––– 48
Link do wiedzy
Kompetencje informatyczne w różnych zawodach ––––– 52
2.4 Tworzymy i prezentujemy testy na temat etyki
w świecie IT –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 54
Podsumowanie działu 2 –––––––––––––––––––––––––––––––– 57