Page 86 - 891402 podrecznik Ja i moja szkola na nowo, kl. 2 cz. 1
P. 86

Mnożenie i odejmowanie w zakresie 25. Kolejność wykonywania działań

              1. Oblicz według wzoru. Najpierw mnóż, potem odejmuj.



               3 · 4 – 4 = 12 – 4 =                                      4 · 2 – 8 =          –       =

               4 · 5 – 7 =          –       =                            4 · 4 – 6 =          –       =

               5 · 3 – 9 =          –       =                            5 · 5 – 7 =          –       =



            2. Dzieci  pracowały  w  4  grupach.  Każda  grupa  miała  napisać  5

               wyrazów z ó wymiennym. Po sprawdzeniu okazało się, że dwa wy-

               razy się powtarzały, więc dzieci je skreśliły. Ile wyrazów zostało?




                                          Jak można rozwiązać to zadanie?
                                          Rozwiązałam zadanie tak.

                                          1.  Liczba wyrazów napisanych przez grupy.

                                                4 · 5 = 20
                                          2.  Liczba wyrazów powtórzonych: 2.


    84                                    3.  Liczba wyrazów pozostałych:
                                                20 – 2 = 18

                                          A ja proponuję połączyć te rozwiązania

                                          i zapisy.
                                          4 · 5 – 2 = 20 – 2 = 18


            •  Czym się różnią rozwiązania proponowane przez matematyczaki?

               A co je łączy?


               Rozwiąż zadania sposobem matematyczaka – chłopaka.


            3. Dzieci zrobiły ludziki z kasztanów. Ustawiły je na 3 półkach, po 5

               ludzików na każdej. 2 ludziki przewróciły się i popsuły. Ile zostało
               całych ludzików?


            4. Marcin miał 5 monet 5-złotowych. Na bilet do kina wydał 6 zł.

               Ile złotych mu zostało?
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91