Page 21 - 891406 podrecznik Ja i moja szkola na nowo, kl. 2 cz. 5
P. 21
Patrzy – Krysia w ławce siedzi
i się nad czymś strasznie biedzi.
Biegnie więc do Krysi prędko.
– Może pomóc ci, Krysieńko?
Ale Krysia na to: – Nie chcę.
Może później. Jeśli zechcę.
Morał:
Jeśli chcesz od innych brać,
to sam też coś musisz dać.
Morał to pouczający wniosek wynikający z treści utworu. 19
1. Na której ilustracji jest Basia? Jak udało ci się ją rozpoznać?
2. Co spowodowało, że Basia zmieniła swoje postępowanie?
3. Co myślisz o postępowaniu Basi?
4. Co to jest morał?
5. Jaki jest morał wiersza? Czy postępujesz zgodnie z nim? Podaj przykład.
6. Dokończ rozpoczęte zdanie – wymień cechy dzieci postępujących zgodnie
z morałem wiersza. Skorzystaj z pozostałych ilustracji.
Koleżanki i koledzy, którzy postępują zgodnie z morałem wiersza,
są…
7. Sformułujcie w klasie wniosek dotyczący koleżeńskiej pomocy. Zapiszcie go
w zeszytach.
1 Wiersze Małgorzaty Strzałkowskiej na s. 18–31 pochodzą z książki „Rady nie od parady, czyli wierszyki
z morałem”.
pomocna dłoń, życzliwość, zaufanie, grzeczność