Page 21 - 891406 podrecznik Ja i moja szkola na nowo, kl. 2 cz. 5
P. 21

Patrzy – Krysia w ławce siedzi
                                                            i się nad czymś strasznie biedzi.

                                                            Biegnie więc do Krysi prędko.

                                                            – Może pomóc ci, Krysieńko?
                                                            Ale Krysia na to: – Nie chcę.

                                                            Może później. Jeśli zechcę.




                                                            Morał:
                                                            Jeśli chcesz od innych brać,

                                                            to sam też coś musisz dać.









                   Morał to pouczający wniosek wynikający z treści utworu.                                      19



          1. Na której ilustracji jest Basia? Jak udało ci się ją rozpoznać?
        2. Co spowodowało, że Basia zmieniła swoje postępowanie?

        3. Co myślisz o postępowaniu Basi?
        4. Co to jest morał?
        5. Jaki jest morał wiersza? Czy postępujesz zgodnie z nim? Podaj przykład.

        6. Dokończ rozpoczęte zdanie – wymień cechy dzieci postępujących zgodnie
           z morałem wiersza. Skorzystaj z pozostałych ilustracji.


           Koleżanki i koledzy, którzy postępują zgodnie z morałem wiersza,

           są…


          7. Sformułujcie w klasie wniosek dotyczący koleżeńskiej pomocy. Zapiszcie go
           w zeszytach.


           1  Wiersze Małgorzaty Strzałkowskiej na s. 18–31 pochodzą z książki „Rady nie od parady, czyli wierszyki
             z morałem”.



                       pomocna dłoń, życzliwość, zaufanie, grzeczność
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26