Page 27 - 890729_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz1
P. 27
Pamiątki z wakacji – opis
Opis może dotyczyć osoby, przedmiotu, przy-
rody, miejsca. W opisie używa się dużej liczby
rzeczowników i przymiotników.
1. Przeczytaj opis wakacyjnej pamiątki Julki.
Wakacyjna pamiątka
Byłam na wakacjach nad morzem. Na pamiątkę przywiozłam sobie bryłkę
bursztynu, zwanego „złotem Bałtyku”.
Bursztyn to żywica drzew, które rosły nad morzem przed tysiącami lat.
Żywica wydostawała się z pęknięć pni i gałęzi drzew, tworząc nacieki przy-
pominające krople. W wyniku zmian klimatycznych na Ziemi drzewa z za-
stygłą żywicą zostały powalone, przysypane ziemią i zalane przez morze.
W ten sposób utworzyły się pierwotne złoża bursztynu bałtyckiego.
Mój bursztyn ma nieregularny kształt. Jest żółtawy i przezroczysty. W jego
wnętrzu widać jakiegoś owada i pęcherzyki powietrza. Kiedy trzymam go
w dłoni, staje się ciepły i zaczyna pachnieć. 25
Noszę go w kieszeni. Jest moim amuletem . Przypomina mi szczęśliwe
1
dni nad morzem.
Znanych jest około 60 odmian bursztynu. W bursztynach zatopione są
owady i rośliny sprzed tysięcy lat.
Sprawdź się!
2. Co opisała Julka? ó czy u?
3. Jak wygląda jej pamiątka z wakacji? b ? rsztyn
4. Dlaczego wybrała właśnie tę pamiątkę? m ? j
5. Opisz swoją pamiątkę z wakacji. am ? let
6. Czym się różni opis od opowiadania?
7. Odszukaj w opisie kilka przymiotników. ż ? łtawy
1 Amulet – przedmiot, który ma przynosić szczęście.