Page 81 - 890729_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz1
P. 81
Odejmowanie liczb dwucyfrowych z przekraczaniem progu dziesiątkowego
Jak obliczać takie różnice?
=
65 – 27 ?
Ja obliczam tak:
=
=
=
=
65 – 27 65 – 20 – 7 45 – 5 – 2 40 – 2 38
1. Objaśnij ten sposób liczenia.
• Wykonaj obliczenia tym sposobem w zeszycie.
=
=
=
=
=
51 – 26 64 – 37 73 – 56 82 – 68 95 – 49
A ja obliczam tak:
=
+
=
+
=
65 – 27 65 – 30 3 35 3 38
2. Objaśnij ten sposób liczenia.
• Wykonaj obliczenia tym sposobem w zeszycie. 79
=
=
=
=
=
51 – 26 64 – 37 73 – 56 82 – 68 95 – 49
• Porównaj wyniki obliczania pierwszym i drugim sposobem.
3. Ułóż dwa pytania do zadania. Rozwiąż zadania.
Do konkursu o składnikach pogody przystąpiło 46 uczniów klas trzecich
i o 19 mniej uczniów klas drugich.
4. Jakie liczby są zasłonięte w tych kwadratach magicznych? Suma liczb
w wierszach, kolumnach i wzdłuż przekątnych musi być taka sama.
wiersze
5 30 IV Wskazówka:
kolumny 20 VI V III Najpierw ustal,
ile wynosi ta suma.
10
przekątne