Page 87 - 890729_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz1
P. 87
Odejmowanie liczb dwucyfrowych z przekraczaniem progu dziesiątkowego
1. Oblicz dowolnym sposobem.
=
=
=
52 – 35 93 – 65 85 – 58
=
=
=
81 – 42 75 – 57 66 –39
=
=
=
63 – 44 54 – 36 42 – 25
2. Napisz w zeszycie dowolną liczbę dwucyfrową, w której cyfra jedności jest
nie większa niż 8. Cyfry w tej liczbie powiększ o 1 i zapisz obok powstałą
liczbę. Oblicz, o ile nowa liczba jest większa od poprzedniej.
• Rozwiąż to zadanie dla 3 innych liczb i porównaj wyniki.
3. Napisz w zeszycie dowolną liczbę dwucyfrową, w której cyfra jedności jest
nie mniejsza niż 1. Cyfry w tej liczbie pomniejsz o 1 i zapisz obok powsta-
łą liczbę. Oblicz, o ile nowa liczba jest mniejsza od poprzedniej.
• Rozwiąż to zadanie dla 3 innych liczb i porównaj wyniki.
4. Ułóż zadanie na podstawie podanych danych i szukanych. Zapisz je i rozwiąż. 85
Dane:
zawartość skarbonki Leosi – 92 zł
zawartość skarbonki Wojtka – 78 zł
Szukane:
różnica między zawartościami skarbonek dzieci – ?
5. Przeczytaj, jak można liczyć w pamięci. Objaśnij te sposoby.
=
=
74 – 37 74 – 37
=
=
74 – 30 44 74 – 40 34
+
=
=
44 – 7 37 34 3 37
• Podaną różnicę oblicz w pamięci każdym ze sposobów i porównaj wyniki.
=
92 – 57
• Który sposób bardziej ci odpowiada? A może masz jeszcze inny sposób
obliczania takich różnic? Zaprezentuj go.