Page 129 - mat kl 4 cz.1
P. 129
Ciekawe!
1 cm = 10 mm Wzorzec metra znajduje się w Mię-
1 dm = 10 cm = 100 mm dzynarodowym Biurze Miar i Wag
w Sèvres [czyt. sewr] pod Paryżem.
1 m = 10 dm = 100 cm
1 km = 1000 m
1 m
1. W jakiej jednostce najwygodniej podać: wysokość pomnika,
długość mrówki, szerokość sali lekcyjnej, odległość między
dwoma miastami, długość ołówka, szerokość kartki z zeszytu,
wysokość litery w książce, długość rzeki?
Jak zamieniać jednostki długości?
Przykład 1
Zamieńmy:
a) 5 cm na milimetry, b) 7 dm na centymetry,
c) 4 m na centymetry, d) 3 km na metry.
· 10
a) Wiemy, że 1 cm = 10 mm.
Aby zamienić centymetry na milimetry, należy liczbę · 10
centymetrów pomnożyć przez 10. 5 cm = 50 mm
· 10
b) Wiemy, że 1 dm = 10 cm.
Aby zamienić decymetry na centymetry, należy liczbę · 10
decymetrów pomnożyć przez 10. 7 dm = 70 cm
· 100
c) Wiemy, że 1 m = 100 cm.
Aby zamienić metry na centymetry, należy liczbę metrów · 100
pomnożyć przez 100. 4 m = 400 cm
· 1000
d) Wiemy, że 1 km = 1000 m.
Aby zamienić kilometry na metry, należy liczbę kilometrów · 1000
pomnożyć przez 1000. 3 km = 3000 m
127