Page 143 - mat kl 4 cz.1
P. 143

Odpowiedzi do zadań







          1.  Liczby i działania pamięciowe                         1.9  Dzielenie w pamięci (s. 42)
            1.1  Oś liczbowa (s. 9)                                      1. a) 7   b) 13   c) 7   d) 13   e) 70   f) 130     2. a) 30   b) 81
                 3. A = 5, B = 25, C = 35, D = 50, E = 65, F = 75, G = 48,   c) 40   d) 42   e) 6   f) 9   g) 8   h) 8     3. 19     4. 24     5. D
                 H = 60, I = 69, K = 64, L = 78     4. A = 6, B = 3 lub    6. A     7. 5     8. Każda liczba jest 3 razy mniejsza od
                 B = 9     5. a) A = 14   b) B = 12   c) C = 3           poprzedniej; dwie następne liczby to 3 i 1.
                 d) D = 0     6. B      7. D     8. cis 20 m, sosna 30 m,   1.10  Dzielenie z resztą (s. 44)
                 modrzew 40 m, jodła 50 m, świerk 70 m                   1. 8     2. 6     3. C     4. D     5. 23     6. 15     7. A
            1.2  Dodawanie i jego własności (s. 13)                 1.11  Potęgowanie liczb (s. 47)
                                                                                              6
                                                                                    3
                                                                              2
                                                                                                    8
                                                                                         4
                 1. a) np. 15 + 16   b) np. 5 + 10 + 16                  1. a) 20    b) 11    c) 9    d) 4    e) 10      2. a) 36   b) 64
                 c) np. 1 + 4 + 6 + 20   d) np. 3 + 5 + 5 + 7 + 11        c) 8   d) 1   e) 100   f) 27   g) 81   h) 1000   i) 32   j) 1
                 3. (2 + 18) + (19 + 11) + (23 + 7) + (15 + 5)           3. a) <   b) =   c) =   d) >   e) >   f) <     4. B     5. D
                                                                                       3
                                                                              2
                                                                                                          3
            1.3  Dodawanie w pamięci (s. 17)                             6. a) 5  = 25   b) 5  = 125     7. w trzecim 3  = 27,
                                                                                     4
                 1. a) 23   b) 25   c) 23     2. a) 17, 39, 29, 49, 38   b) 20,   w czwartym 3  = 81
                 30, 50, 70, 40   c) 32, 51, 46, 66, 51     3. 75     4. 89       1.12  Porównywanie liczb. O ile? Ile razy? (s. 50)
                 5. pan Adam 52 km, pan Janek 51 km     6. 30            2. a) 4 razy   b) o 45 min   c) 60 razy   d) o 59 min
                 7. a) 14 zł   b) 13 zł   c) 12 zł     8. np. 50 i 33        3. a) na 16   b) o 1   c) o 33     4. a) 10 razy   b) o 24 kg
                 9. Np. 4 – każdy kot siedzi na swoim ogonie.            c) 15 razy   d) o 16 kg     5. Michał, o 9     6. a) 32
            1.4  Odejmowanie i jego własności (s. 20)                    7. 174     8. 37 kg      9. B     10. A
                 4. a) 21   b) 56   c) 56   d) 77   e) 77   f) 77   1.13  Kolejność wykonywania działań (s. 56)
            1.5  Odejmowanie w pamięci (s. 24)                           1. a) 8   b) 29   c) 9   d) 14   e) 8   f) 1   g) 8   h) 0
                 1. a) 7   b) 8   c) 8   d) 5   e) 34   f) 28   g) 18   h) 56      3. a) 23   b) 41   c) 42   d) 7   e) 7   f) 54   g) 49
                                                                         h) 6   i) 16   j) 0   k) 64   l) 99   m) 120   n) 18
                 2. LIPA, DĄB, KLON     3. a) 35   b) 28   c) 37   d) 28     4. a) 53 − (6 + 5) = 42   b) (4 + 4) · 4 = 32
                 e) 13   f) 34   g) 25   h) 33   i) 33   j) 26   k) 39   l) 29       c) 2 · (20 − 5) = 30   d) 33 − (30 − 30) − 3 = 30
                 4. 7 m     5. A     6. C     7. a) 39   b) 60   c) 66   d) 82     6. 134 zł     7. 6     8. 28     9. 12     10. 6     11. C     12. A
                 e) 25   f) 40   g) 36   h) 27                           13. np. 5 · (5 − 5) + 5 : 5 = 1,   (5 + 5) · 5 : (5 · 5) = 2,
            1.6  Mnożenie i jego własności (s. 29)                       (5 · 5 − 5 − 5) : 5 = 3,   5 + 5 − 5 : 5 − 5 = 4,
                 2. a) np. 4 · 6   b) np. 2 · 3 · 4   c) np. 2 · 2 · 2 · 3    5 + 5 − 5 + 5 − 5 = 5     14. Babcia zyskała 200 zł.
                 5. Chłopcy rzeczywiście zapłacili po 9 zł, czyli   Czy już umiesz? (s. 61)
                 w sumie wydali 27 zł. Pizza kosztowała 25 zł,           1. D     2. A     3. D     4. B     5. C     6. ZAKOPANE
                 a różnicę 2 zł wziął kelner jako napiwek. Chłopiec      7. a) 41   b) 25   c) 72   d) 4     8. 8 pudełek; 6 kredek
                 w swoim rozumowaniu popełnił błąd, bo zamiast           9. 0, 1, 2, 3 lub 4     10. C     11. D     12. D     13. B
                 dodać napiwek do ceny pizzy, dodał go do całej          14. a) 18   b) 27   c) o 6   d) 2 razy
                 wydanej przez chłopców kwoty (która zawierała już
                 ten napiwek).
            1.7  Mnożenie w pamięci (s. 34)                      2.  Systemy zapisu liczb
                 1. a) 450   b) 1600   c) 180   d) 210   e) 120   f) 120     2.1  Cyfry i liczby (s. 66)
                 g) 192   h) 152     3. 182     4. 90 zł     5. 540 zł     6. 96       2. 0     3. np. 523; 6 liczb     4. B     5. A     6. a) tak
                 7. 560     8. C     9. B     10. a) 9   b) 2   c) 9   d) 80   e) 4     b) nie   c) nie     7. a) 31   b) 192     8. a) F   b) F
                 f) 3   g) 5   h) 70   i) 7     11. 230 km     12. 50    c) P   d) P
            1.8  Dzielenie i jego własności (s. 39)                 2.2  Dziesiątkowy system pozycyjny (s. 72)
                 2. a) 38   b) 266   c) 7   d) 38   e) 266   f) 7        5. np. 10 673; 9 liczb     6. A     7. B







                                                                                 141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148