Page 143 - mat kl 4 cz.1
P. 143
Odpowiedzi do zadań
1. Liczby i działania pamięciowe 1.9 Dzielenie w pamięci (s. 42)
1.1 Oś liczbowa (s. 9) 1. a) 7 b) 13 c) 7 d) 13 e) 70 f) 130 2. a) 30 b) 81
3. A = 5, B = 25, C = 35, D = 50, E = 65, F = 75, G = 48, c) 40 d) 42 e) 6 f) 9 g) 8 h) 8 3. 19 4. 24 5. D
H = 60, I = 69, K = 64, L = 78 4. A = 6, B = 3 lub 6. A 7. 5 8. Każda liczba jest 3 razy mniejsza od
B = 9 5. a) A = 14 b) B = 12 c) C = 3 poprzedniej; dwie następne liczby to 3 i 1.
d) D = 0 6. B 7. D 8. cis 20 m, sosna 30 m, 1.10 Dzielenie z resztą (s. 44)
modrzew 40 m, jodła 50 m, świerk 70 m 1. 8 2. 6 3. C 4. D 5. 23 6. 15 7. A
1.2 Dodawanie i jego własności (s. 13) 1.11 Potęgowanie liczb (s. 47)
6
3
2
8
4
1. a) np. 15 + 16 b) np. 5 + 10 + 16 1. a) 20 b) 11 c) 9 d) 4 e) 10 2. a) 36 b) 64
c) np. 1 + 4 + 6 + 20 d) np. 3 + 5 + 5 + 7 + 11 c) 8 d) 1 e) 100 f) 27 g) 81 h) 1000 i) 32 j) 1
3. (2 + 18) + (19 + 11) + (23 + 7) + (15 + 5) 3. a) < b) = c) = d) > e) > f) < 4. B 5. D
3
2
3
1.3 Dodawanie w pamięci (s. 17) 6. a) 5 = 25 b) 5 = 125 7. w trzecim 3 = 27,
4
1. a) 23 b) 25 c) 23 2. a) 17, 39, 29, 49, 38 b) 20, w czwartym 3 = 81
30, 50, 70, 40 c) 32, 51, 46, 66, 51 3. 75 4. 89 1.12 Porównywanie liczb. O ile? Ile razy? (s. 50)
5. pan Adam 52 km, pan Janek 51 km 6. 30 2. a) 4 razy b) o 45 min c) 60 razy d) o 59 min
7. a) 14 zł b) 13 zł c) 12 zł 8. np. 50 i 33 3. a) na 16 b) o 1 c) o 33 4. a) 10 razy b) o 24 kg
9. Np. 4 – każdy kot siedzi na swoim ogonie. c) 15 razy d) o 16 kg 5. Michał, o 9 6. a) 32
1.4 Odejmowanie i jego własności (s. 20) 7. 174 8. 37 kg 9. B 10. A
4. a) 21 b) 56 c) 56 d) 77 e) 77 f) 77 1.13 Kolejność wykonywania działań (s. 56)
1.5 Odejmowanie w pamięci (s. 24) 1. a) 8 b) 29 c) 9 d) 14 e) 8 f) 1 g) 8 h) 0
1. a) 7 b) 8 c) 8 d) 5 e) 34 f) 28 g) 18 h) 56 3. a) 23 b) 41 c) 42 d) 7 e) 7 f) 54 g) 49
h) 6 i) 16 j) 0 k) 64 l) 99 m) 120 n) 18
2. LIPA, DĄB, KLON 3. a) 35 b) 28 c) 37 d) 28 4. a) 53 − (6 + 5) = 42 b) (4 + 4) · 4 = 32
e) 13 f) 34 g) 25 h) 33 i) 33 j) 26 k) 39 l) 29 c) 2 · (20 − 5) = 30 d) 33 − (30 − 30) − 3 = 30
4. 7 m 5. A 6. C 7. a) 39 b) 60 c) 66 d) 82 6. 134 zł 7. 6 8. 28 9. 12 10. 6 11. C 12. A
e) 25 f) 40 g) 36 h) 27 13. np. 5 · (5 − 5) + 5 : 5 = 1, (5 + 5) · 5 : (5 · 5) = 2,
1.6 Mnożenie i jego własności (s. 29) (5 · 5 − 5 − 5) : 5 = 3, 5 + 5 − 5 : 5 − 5 = 4,
2. a) np. 4 · 6 b) np. 2 · 3 · 4 c) np. 2 · 2 · 2 · 3 5 + 5 − 5 + 5 − 5 = 5 14. Babcia zyskała 200 zł.
5. Chłopcy rzeczywiście zapłacili po 9 zł, czyli Czy już umiesz? (s. 61)
w sumie wydali 27 zł. Pizza kosztowała 25 zł, 1. D 2. A 3. D 4. B 5. C 6. ZAKOPANE
a różnicę 2 zł wziął kelner jako napiwek. Chłopiec 7. a) 41 b) 25 c) 72 d) 4 8. 8 pudełek; 6 kredek
w swoim rozumowaniu popełnił błąd, bo zamiast 9. 0, 1, 2, 3 lub 4 10. C 11. D 12. D 13. B
dodać napiwek do ceny pizzy, dodał go do całej 14. a) 18 b) 27 c) o 6 d) 2 razy
wydanej przez chłopców kwoty (która zawierała już
ten napiwek).
1.7 Mnożenie w pamięci (s. 34) 2. Systemy zapisu liczb
1. a) 450 b) 1600 c) 180 d) 210 e) 120 f) 120 2.1 Cyfry i liczby (s. 66)
g) 192 h) 152 3. 182 4. 90 zł 5. 540 zł 6. 96 2. 0 3. np. 523; 6 liczb 4. B 5. A 6. a) tak
7. 560 8. C 9. B 10. a) 9 b) 2 c) 9 d) 80 e) 4 b) nie c) nie 7. a) 31 b) 192 8. a) F b) F
f) 3 g) 5 h) 70 i) 7 11. 230 km 12. 50 c) P d) P
1.8 Dzielenie i jego własności (s. 39) 2.2 Dziesiątkowy system pozycyjny (s. 72)
2. a) 38 b) 266 c) 7 d) 38 e) 266 f) 7 5. np. 10 673; 9 liczb 6. A 7. B
141