Page 57 - mat kl 4 cz.1
P. 57
Kolejność wykonywania działań:
Czasami działania w na
1. Działania w nawiasach. wiasach ujmuje się w kolej
ne nawiasy. Wówczas dla
2. Potęgowanie. wygody stosuje się zwykle
różne wielkości nawiasów
3. Mnożenie i dzielenie (w kolejności zapisu). lub różne kształty nawiasów,
np.
4. Dodawanie i odejmowanie (w kolejności zapisu).
(2 + 6) · 3 + 1 − 20 :5
albo
{[(2 + 6) · 3 + 1] − 20} :5.
Obliczenia zaczyna się wte
dy od działania w nawiasie,
w którym nie ma już innych
Przykład 6 nawiasów.
W klasie IVa jest 14 dziewczynek i 15 chłopców. Wszystkie dzieci
(oraz wychowawczyni ) dostały po 6 mandarynek z okazji Dnia
Dziecka. Ile mandarynek rozdano? Zapiszmy obliczenia za
pomocą jednego wyrażenia.
Zapiszmy liczbę wszystkich osób: 14 + 15 + 1
Pomnóżmy tak zapisaną sumę przez
liczbę mandarynek dla jednej osoby.
Możemy to zapisać za pomocą jednego
wyrażenia z użyciem nawiasów: (14 + 15 + 1) · 6 =
Obliczmy liczbę owoców, które rozdano: = 30 · 6 = 180
W klasie IVa rozdano 180 mandarynek.
Ciekawe!
Wybierz dowolną liczbę od 1 do 9.
Pomnóż ją przez 2. Do otrzymanej
liczby dodaj 10. Otrzymaną liczbę
podziel przez 2 i od wyniku odejmij
6. Kasia zorganizowała w szkole zbiórkę karmy na rzecz liczbę pomyślaną na początku.
schroniska dla zwierząt. Klasa IVa zebrała 12 paczek karmy, Podaj otrzymany wynik. Wykonaj
klasa IVb 15 paczek, a IVc 13 paczek. Ile kilogramów karmy obliczenia kilkakrotnie. Za każdym
udało się zebrać, jeśli wiadomo, że każda paczka ważyła 7 kg? razem zaczynaj od innej liczby. Co
Zapisz obliczenia za pomocą jednego wyrażenia. można zauważyć?
55