Page 57 - mat kl 4 cz.1
P. 57

Kolejność wykonywania działań:

                                                                                       Czasami działania  w na­
               1.  Działania w nawiasach.                                              wiasach ujmuje się w kolej­
                                                                                       ne nawiasy. Wówczas dla
               2.  Potęgowanie.                                                        wygody stosuje się zwykle

                                                                                       różne wielkości nawiasów
               3.  Mnożenie i dzielenie (w kolejności zapisu).                         lub różne kształty nawiasów,

                                                                                       np.
               4.  Dodawanie i odejmowanie (w kolejności zapisu).
                                                                                            (2 + 6) · 3 + 1 − 20 :5

                                                                                       albo
                                                                                           {[(2 + 6) · 3 + 1] − 20} :5.
                                                                                       Obliczenia zaczyna się wte­
                                                                                       dy od działania w nawiasie,
                                                                                       w którym nie ma już innych
            Przykład 6                                                                 nawiasów.


            W klasie IVa jest 14 dziewczynek i 15 chłopców. Wszystkie dzieci
            (oraz wychowawczyni ) dostały po 6 mandarynek z okazji Dnia
            Dziecka.  Ile  mandarynek  rozdano?  Zapiszmy  obliczenia  za
            pomocą jednego wyrażenia.

            Zapiszmy liczbę wszystkich osób:                  14 + 15 + 1

            Pomnóżmy  tak  zapisaną  sumę  przez
            liczbę  mandarynek  dla  jednej  osoby.
            Możemy to zapisać za pomocą jednego
            wyrażenia z użyciem nawiasów:                   (14 + 15 + 1) · 6 =

            Obliczmy liczbę owoców, które rozdano:      = 30 · 6 = 180

            W klasie IVa rozdano 180 mandarynek.



                                                                                       Ciekawe!
                                                                                       Wybierz dowolną liczbę od 1 do 9.
                                                                                       Pomnóż ją przez 2. Do otrzymanej
                                                                                       liczby dodaj 10. Otrzymaną liczbę
                                                                                       podziel przez 2 i od wyniku odejmij
          6.   Kasia zorganizowała w szkole zbiórkę karmy na rzecz                     liczbę pomyślaną na początku.
              schroniska dla zwierząt. Klasa IVa zebrała 12 paczek karmy,              Podaj otrzymany wynik. Wykonaj
              klasa IVb 15 paczek, a IVc 13 paczek. Ile kilogramów karmy               obliczenia kilkakrotnie. Za każdym
              udało się zebrać, jeśli wiadomo, że każda paczka ważyła 7 kg?            razem zaczynaj od innej liczby. Co
              Zapisz obliczenia za pomocą jednego wyrażenia.                           można zauważyć?

                                                                                  55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62