Page 72 - mat kl 4 cz.1
P. 72
Oto inny przykład:
24 136 525 – w grupie milionów nie ma setek milionów.
Czytamy:
24 miliony 136 tysięcy 525.
Jeżeli „wewnątrz liczby” nie ma np. setek tysięcy, to nie możemy pozostawić pustego miejsca. W takim
przypadku znajduje się tam zero (którego nie czytamy), na przykład:
13 043 604 – w tej liczbie nie ma setek tysięcy ani dziesiątek.
Czytamy:
13 milionów 43 tysiące 604.
1. Przeczytaj.
a) 125 milionów 206 tysięcy 300 b) 79 milionów 350 tysięcy 816
c) 200 milionów 186 tysięcy 935 d) 103 miliony 405 tysięcy 6
e) 405 328 f ) 7 328 521
g) 23 048 500 h ) 347 207 005
Może się zdarzyć, że zera „wewnątrz liczby” zajmują całą grupę. Wówczas nie czytamy ani zer, ani
nazwy grupy. Oto dwa przykłady:
5 000 341 – czytamy: 5 milionów 341,
14 000 000 – czytamy: 14 milionów.
2. Przeczytaj.
a) 1 000 256 b) 10 325 000 c) 745 000 024 d) 38 000 009
e) 4 148 000 f ) 59 000 200 g) 400 000 000 h) 60 000 060
Ciekawe!
Więcej na temat
Warto pamiętać, że w niektórych
krajach obowiązuje inny system Oto nazwy niektórych liczb większych od 999 999 999:
nazywania dużych liczb, np. w Sta- 1 000 000 000 miliard
nach Zjednoczonych nasz miliard 1 000 000 000 000 bilion
to billion, a nasz bilion – to ich 1 000 000 000 000 000 000 trylion
trillion. 1 000 000 000 000 000 000 000 000 kwadrylion
Liczba zapisana słownie to liczebnik. Najtrudniejsze do popraw-
nego zapisania liczebniki to:
• pięć, piętnaście, pięćdziesiąt, pięćset;
• sześć, szesnaście, sześćdziesiąt, sześćset;
• dziewięć, dziewiętnaście, dziewięćdziesiąt, dziewięćset;
• milion.
70