Page 105 - mat kl 4 cz.2
P. 105

Na rysunku obok pokazano, w jaki sposób należy
          mierzyć kąty.                                                            B
          •   Przykładamy kątomierz tak, aby wierzchołek kąta
            znajdował się w środku kątomierza, a jedno ramię
            wskazywało 0°.
          •   W  miejscu,  w  którym  drugie  ramię  kąta  prze-
            cina  podziałkę kątomierza,  odczytujemy miarę            A                    O
            kąta (jeśli drugie ramię na rysunku jest za krótkie,
            odpowiednio je przedłużamy).

                                                                                 Kąt AOB ma miarę 60°.



                 Większość kątomierzy ma dwie podziałki:                                               D
                 zewnętrzną i wewnętrzną. Spójrz na rysunki
                 obok. Na górnym rysunku miarę kąta nale-
                 żało odczytać z podziałki zewnętrznej, po-
                 nieważ pierwsze ramię kąta wskazywało  0°
                 właśnie na tej podziałce.                                               O                    C
                 Na dolnym rysunku ramię wskazuje  0° na
                 podziałce wewnętrznej, dlatego z niej należy
                 odczytać miarę kąta.
                                                                              Kąt COD również ma miarę 60°.




          2.  Narysuj trzy dowolne kąty: ostry, rozwarty i prosty. Zmierz je.


          3.  Narysuj kąt:
              a)  prosty,           b)  rozwarty,         c)  półpełny,

              a następnie podziel go na dwa dowolne kąty. Zmierz każdy z tych kątów.


          4.  Podaj miary poniższych kątów. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
                                              E
              B            A
                                                                         M                     P
                                                            F

                          C              D                                       K                  R

                                                                      L                                        S



          5.  Ile stopni ma:
              a)  kąt półpełny,     b)  kąt pełny?


                                                                                 103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110