Page 105 - mat kl 4 cz.2
P. 105
Na rysunku obok pokazano, w jaki sposób należy
mierzyć kąty. B
• Przykładamy kątomierz tak, aby wierzchołek kąta
znajdował się w środku kątomierza, a jedno ramię
wskazywało 0°.
• W miejscu, w którym drugie ramię kąta prze-
cina podziałkę kątomierza, odczytujemy miarę A O
kąta (jeśli drugie ramię na rysunku jest za krótkie,
odpowiednio je przedłużamy).
Kąt AOB ma miarę 60°.
Większość kątomierzy ma dwie podziałki: D
zewnętrzną i wewnętrzną. Spójrz na rysunki
obok. Na górnym rysunku miarę kąta nale-
żało odczytać z podziałki zewnętrznej, po-
nieważ pierwsze ramię kąta wskazywało 0°
właśnie na tej podziałce. O C
Na dolnym rysunku ramię wskazuje 0° na
podziałce wewnętrznej, dlatego z niej należy
odczytać miarę kąta.
Kąt COD również ma miarę 60°.
2. Narysuj trzy dowolne kąty: ostry, rozwarty i prosty. Zmierz je.
3. Narysuj kąt:
a) prosty, b) rozwarty, c) półpełny,
a następnie podziel go na dwa dowolne kąty. Zmierz każdy z tych kątów.
4. Podaj miary poniższych kątów. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
E
B A
M P
F
C D K R
L S
5. Ile stopni ma:
a) kąt półpełny, b) kąt pełny?
103