Page 115 - mat kl 4 cz.2
P. 115
C
Wymiary prostokąta to długości jego dwóch sąsiednich boków.
D 2 cm Jeden z nich nazywamy długością, a drugi – szerokością
prostokąta.
szerokość
4,5 cm B O takim prostokącie jak np. narysowany obok mówimy: prostokąt
długość o wymiarach 2 cm × 4,5 cm (symbol × czytamy: na).
A
4. Narysuj w zeszycie prostokąt o wymiarach 3 cm × 5 cm. Czerwonym kolorem zaznacz jedną parę
boków równoległych, a niebieskim – drugą.
5. Wykonaj polecenia.
• Przerysuj prostokąty, które widać na poniższych rysunkach.
• Oznacz ich wierzchołki.
• Zapisz długości ich boków.
• Zaznacz ich kąty proste.
6. Narysuj w zeszycie dowolny prostokąt ABCD, a następnie Odcinki narysowane przez
połącz wierzchołki: A z C oraz B z D. Zmierz otrzymane ciebie w ćwiczeniu 6 nazy-
odcinki i porównaj ich długości. Co zauważasz? wamy przekątnymi.
C
Przekątne prostokąta są równej długości
i przecinają się w połowie. D
S
|AC| = |BD|, B
|AS| = |SC| i |BS| = |SD|
A
113