Page 115 - mat kl 4 cz.2
P. 115

C

                                                Wymiary prostokąta to długości jego dwóch sąsiednich boków.
          D                       2 cm          Jeden z nich nazywamy długością, a drugi – szerokością

                                                prostokąta.
                                     szerokość
                       4,5 cm          B        O takim prostokącie jak np. narysowany obok mówimy: prostokąt
                       długość                  o wymiarach 2 cm × 4,5 cm (symbol × czytamy: na).
              A





          4.  Narysuj w zeszycie prostokąt o wymiarach 3 cm × 5 cm. Czerwonym kolorem zaznacz jedną parę
              boków równoległych, a niebieskim – drugą.


          5.  Wykonaj polecenia.
              •  Przerysuj prostokąty, które widać na poniższych rysunkach.
              •  Oznacz ich wierzchołki.
              •  Zapisz długości ich boków.
              •  Zaznacz ich kąty proste.

















          6.  Narysuj w zeszycie dowolny prostokąt ABCD, a następnie                   Odcinki  narysowane  przez
              połącz wierzchołki: A z C oraz B z D. Zmierz otrzymane                   ciebie  w  ćwiczeniu  6 nazy-
              odcinki i porównaj ich długości. Co zauważasz?                           wamy przekątnymi.




                                                                                         C
          Przekątne prostokąta są równej długości
          i przecinają się w połowie.                         D


                                                                              S
         |AC| = |BD|,                                                                       B

         |AS| = |SC| i |BS| = |SD|
                                                                 A



                                                                                 113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120