Page 20 - kl 6 cz 1
P. 20

1.    Oblicz z użyciem kalkulatora prostego. Podkreślone działania w punkcie b) należy wykonać
             w pierwszej kolejności i zastosować funkcję zapamiętywania.

             a) 256 ∙ 83 – 3928                                b) 4568 – (654 + 2566)
               1342 + 2876 – 599                                 547 + 2014 : 53
               (3762 – 1794) ∙ 35                                18 094 – 38 ∙ 49
               1272 : 53 + 1888                                  4781 + (7352 – 2456)
               (3452 + 3716) : 128                               (7320 – 5024) : (184 + 144)





       Więcej na temat


       Dwie liczby zapisane za pomocą tych samych cyfr, ale w odwrotnej kolejności (jak gdyby były odbiciem
       w lustrze), nazywamy liczbami lustrzanymi. Są nimi np. 37 i 73 oraz 156 i 651.


       2.    Zapisz dowolne liczby lustrzane jedna po drugiej tak, aby utworzyły jedną liczbę, np. 237732.
             Sprawdź, czy dzieli się ona przez 11. Powtórz to dla kilku innych liczb lustrzanych. Co zauważasz?






       Zadania


        1    Oblicz sumę pięciu kolejnych liczb parzystych, z których najmniejszą jest 396.


        2    Oblicz iloczyn największej liczby trzycyfrowej i największej liczby czterocyfrowej.


        3    Oblicz sześcian liczby pierwszej większej od 11 i jednocześnie mniejszej od 17.

        4    Zapisz działanie, jakie wykonasz, jeśli będziesz przyciskać kolejno klawisze:

             a)   7     4          3     8     5           5


             b)   3     8    7           9           1     6    8

             c)   4     8          3     9          M+          2     6          MR          MC


             d)   2     0    7           2     3          M+          1     7     2     8          MR          MC



        5    Zapisz działanie i oblicz, ile dni minęło od 1 stycznia 2000 r. do 31 grudnia 2018 r. Które lata
             w tym okresie były latami przestępnymi?


        6    Liczbę 142 857 pomnóż kolejno przez: 3, 2, 6, 4, 5. Czy zauważasz jakąś ciekawą własność tej
             liczby? Opisz tę własność.


                                         18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25