Page 52 - kl 8 cz 1
P. 52
2.2 Odczytywanie i interpretowanie danych statystycznych z wykresów
Podejmij temat
Już wiem, temperatura
powinna wynosić 25°C.
Jaka zależność została przedstawiona na
wykresie?
Ile siewek wykiełkowało w temperaturze
otoczenia 15°C? A ile w temperaturze 35°C?
Jak sądzisz, dlaczego Natalia stwierdziła,
że temperatura, w której wykiełkuje najwięcej
nasion, powinna wynosić 25°C?
Jednym z graficznych sposobów przedstawiania informacji jest wykres liniowy lub punktowy. Wykresy stosujemy
zwłaszcza wtedy, gdy obserwujemy, jak zmienia się w czasie np. prędkość jazdy, długość przebytej drogi, temperatura
powietrza, liczba urodzeń, zysk osiągany przez pewną firmę.
Przykład 1
Na wykresie punktowym za- 62
mieszczono informacje dotyczą- powierzchnia (tys. ha) 60
ce łącznego pola powierzchni 58
(w tys. ha) zajmowanego przez 56
parki, zieleńce i tereny zieleni 54
osiedlowej.
Zastanówmy się, jakie infor- 52 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
macje możemy odczytać z tego rok
wykresu. Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS.
Z wykresu możemy odczytać np., że:
• w 2005 r. powierzchnia parków, zieleńców i terenów zieleni osiedlowej była równa ok. 52,5 tys. ha,
a w 2019 r. – 62 tys. ha, zatem w okresie od 2005 do 2019 r. powierzchnia parków, zieleńców i terenów
zieleni osiedlowej zwiększyła się o ok. 9,5 tys. ha,
• na przestrzeni lat 2005–2019 jedynie w roku 2008 i 2013 powierzchnia parków, zieleńców i terenów zieleni
osiedlowej zmniejszyła się w stosunku do roku poprzedniego,
• w latach 2009–2012 wielkość pola powierzchni parków, zieleńców i terenów zieleni osiedlowej była na
podobnym poziomie i wynosiła ok. 57 tys. ha,
• w latach 2005–2019 obserwujemy tendencję wzrostową powierzchni parków, zieleńców i terenów zieleni
osiedlowej.
50