Page 37 - 883384_muzyka kl 4 podrecznik 2023 srodki
P. 37

Muzykę do filmu Pan Tadeusz, w reżyserii Andrzeja Wajdy, skom-
          ponował  polski  kompozytor  Wojciech  Kilar.  Polonez  wspaniale
          rozbrzmiewa  w  scenie  finałowej,  która  ukazuje  bohaterów  filmu
          w korowodzie tanecznym. Jego melodia szybko zyskała popularność
          i często towarzyszy takim wydarzeniom jak np. rozpoczęcie uroczy-
          stego balu.




         Fryderyk Chopin

         Polonez  as-dur, op. 53                                                       Ciekawe!
         (fragment)                                                                    W dorobku kompozytorskim Fry-
                                                                                       deryka Chopina znajduje się
                maestoso      3 1  4 1  5 2  5 1  4 2 œn  3 1  œ b  .  4  œ b  œ 5 œ 5  œ b œ  œ œ  16 pięknych, stylizowanych* polo-
                                                                  5
                                                          3 œ 2
                                      œ œ # n
                                                                      1
                                                    œ
                              œ œ œ #
              b b 3  .     ?  œ n œ œn œ œ#  œ b  œ 2 œ 3 œ  œ       œ b œ 2  œ œ      nezów fortepianowych oraz jeden
              b
           & b 4 œ       ‰ n                    J ‰  J 1 ‰   J  ‰
                                                                                       utwór na fortepian z orkiestrą i je-
                    œ      p                        p                                  den na fortepian i wiolonczelę.
                    Z                            .      œ b  2 œ
                                         3
                                   œ
           ? b b  3      ‰    œ # œn # œn # œ œ#  œ n  ‰  j  ‰ œ n  œ ‰
              b b 4                             J   œ       4     œ œ    œ œ
                    œ         4                    2 5  œ .  J    2  1 œn œ  œ œ       * stylizowany polonez – utwór za-
                                                 *
                    œ
                  *                      3                  wierający charakterystyczne ce-
                  .
                                           œ b  .  3  5  5  4 2  5 1  œ b  5
                                                             œ
                                                    2
                                                       1
                                                       œ
                  œ b œ   œ œ    œ œ       œ b  œ  œ œb n œb n œb œ b  œ 1 œ 5           chy tańca, ukształtowany przez
                                                  1
                                                                       œ
                                                    œ œ œ œ n
                                                                             œ
           ? b b      œ b œ  œ œ     œ œ b œ   ‰  œ n b n          J b œ 3 2 ‰ œ
                                                                     ‰
              b b                                                      J   &             kompozytora artystycznie i prze-
                                                                             œ
                                          Z      p                     p     œ b         znaczony do słuchania
                                                                             œ
                                                             3
                                                                   J ‰ œb ‰
           ? b b                           œ   ‰ œn  4  œ œn œ œ# œ  œ .  j  3 œ
              b b œ œ     œ œ    œ œ       œ œ ~~~~                     1
                      œ n œ  œ œ     œ œ   .                           œ 4
                                                                        .
                                                                    *
                                           
                                            *  
                            5
                    j       œ œb  œ b œb  1  œ œ  œ œ  œ œb  œ b œb  œ œ  œ œ  œ œ  œ œ
                                 2
              b b œb
              b
           & b     œ œ b  ‰  ?                                                         Fryderyk Chopin
                                                                                       Polonez As-dur, op. 53
                                                                                       Wojciech Kilar
                   œ b œ
           ? b b   J   ‰                                                               Polonez z filmu Pan Tadeusz
              b b           œ œ    œ œ œ      œ œ œ      œ œ œ     œ œ œ      œ
                            1    œ  2      œ           œ         œ         œ
                                 5                                                     Wysłuchaj dwóch fragmentów po-
                                                                                       lonezów:  Poloneza As-dur, op. 53
                                                                                       F.  Chopina i poloneza W. Kilara
                                                                                       z filmu Pan Tadeusz. Czy w utwo-
                                                                                       rach tych można usłyszeć charak-
          Fryderyk Chopin skomponował Poloneza As-dur w 1842 roku. To je-              terystyczne cechy tańca?
          den z najbardziej znanych utworów kompozytora. Dzieło uważane
          jest za perłę fortepianowej wirtuozerii**, ponieważ artysta wykorzy-         **  wirtuozeria  –  mistrzowska  gra
          stuje  w  nim  zakres  niemal  całej  klawiatury  instrumentu.  Jeden  ze       na instrumencie muzycznym
          znawców muzyki tak wypowiedział się o tej kompozycji: Wszystko, co
          pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie – zostało
          w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych.
                                                                                  35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42