Page 37 - 883384_muzyka kl 4 podrecznik 2023 srodki
P. 37
Muzykę do filmu Pan Tadeusz, w reżyserii Andrzeja Wajdy, skom-
ponował polski kompozytor Wojciech Kilar. Polonez wspaniale
rozbrzmiewa w scenie finałowej, która ukazuje bohaterów filmu
w korowodzie tanecznym. Jego melodia szybko zyskała popularność
i często towarzyszy takim wydarzeniom jak np. rozpoczęcie uroczy-
stego balu.
Fryderyk Chopin
Polonez as-dur, op. 53 Ciekawe!
(fragment) W dorobku kompozytorskim Fry-
deryka Chopina znajduje się
maestoso 3 1 4 1 5 2 5 1 4 2 œn 3 1 œ b . 4 œ b œ 5 œ 5 œ b œ œ œ 16 pięknych, stylizowanych* polo-
5
3 œ 2
œ œ # n
1
œ
œ œ œ #
b b 3 . ? œ n œ œn œ œ# œ b œ 2 œ 3 œ œ œ b œ 2 œ œ nezów fortepianowych oraz jeden
b
& b 4 œ ‰ n J ‰ J 1 ‰ J ‰
utwór na fortepian z orkiestrą i je-
œ p p den na fortepian i wiolonczelę.
Z . œ b 2 œ
3
œ
? b b 3 ‰ œ # œn # œn # œ œ# œ n ‰ j ‰ œ n œ ‰
b b 4 J œ 4 œ œ œ œ
œ 4 2 5 œ . J 2 1 œn œ œ œ * stylizowany polonez – utwór za-
*
œ
* 3 wierający charakterystyczne ce-
.
œ b . 3 5 5 4 2 5 1 œ b 5
œ
2
1
œ
œ b œ œ œ œ œ œ b œ œ œb n œb n œb œ b œ 1 œ 5 chy tańca, ukształtowany przez
1
œ
œ œ œ œ n
œ
? b b œ b œ œ œ œ œ b œ ‰ œ n b n J b œ 3 2 ‰ œ
‰
b b J & kompozytora artystycznie i prze-
œ
Z p p œ b znaczony do słuchania
œ
3
J ‰ œb ‰
? b b œ ‰ œn 4 œ œn œ œ# œ œ . j 3 œ
b b œ œ œ œ œ œ œ œ ~~~~ 1
œ n œ œ œ œ œ . œ 4
.
*
*
5
j œ œb œ b œb 1 œ œ œ œ œ œb œ b œb œ œ œ œ œ œ œ œ
2
b b œb
b
& b œ œ b ‰ ? Fryderyk Chopin
Polonez As-dur, op. 53
Wojciech Kilar
œ b œ
? b b J ‰ Polonez z filmu Pan Tadeusz
b b œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
1 œ 2 œ œ œ œ
5 Wysłuchaj dwóch fragmentów po-
lonezów: Poloneza As-dur, op. 53
F. Chopina i poloneza W. Kilara
z filmu Pan Tadeusz. Czy w utwo-
rach tych można usłyszeć charak-
Fryderyk Chopin skomponował Poloneza As-dur w 1842 roku. To je- terystyczne cechy tańca?
den z najbardziej znanych utworów kompozytora. Dzieło uważane
jest za perłę fortepianowej wirtuozerii**, ponieważ artysta wykorzy- ** wirtuozeria – mistrzowska gra
stuje w nim zakres niemal całej klawiatury instrumentu. Jeden ze na instrumencie muzycznym
znawców muzyki tak wypowiedział się o tej kompozycji: Wszystko, co
pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie – zostało
w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych.
35