Page 67 - 880824_Muzyka 5
P. 67
2.3 Muzyczne rondo
Podejmij temat O Forma muzyczna nadaje kształt i określa budowę utworu. Według
ściśle narzuconych wzorów tworzy się większość dzieł w muzyce,
literaturze, malarstwie, architekturze. Wymień nazwy znanych ci form
muzycznych.
Rondo jest trochę jak piosenka
(chociaż bez słów – nie dla rapera),
bo jest coś w nim na kształt refrenu,
który powraca jak bumerang.
Michał Rusinek, Mały Chopin (fragment)
Rondo (z franc. rondeau – koło) jest formą muzyczną występującą
w muzyce od wielu wieków. Historia ronda sięga czasów średnio-
wiecznych trubadurów – wędrownych poetów i pieśniarzy, którzy Ludwig van Beethoven
często prezentowali swe popisy w formie ronda. Później forma ta Rondo a capriccio G-dur
znalazła stałe miejsce w twórczości wokalnej i instrumentalnej wielu (Złość z powodu zgubionego
kompozytorów. grosza), op. 129
W budowie ronda występuje część stała, czyli refren i części
zmienne zwane kupletami lub epizodami. Refren pojawia się na Wysłuchaj utworu Ludwiga van
Beethovena Rondo a capricico
początku utworu, następnie powtarza się kilkakrotnie, jakby „w kół- G-dur. Kompozycja powstała
ko”, po każdym nowym kuplecie. Budowę ronda można przedsta- pod wpływem opowieści o pew-
wić za pomocą symboli literowych lub graficznie, używając dowol- nym człowieku, który ciągle gubił
nych znaków. grosz, a gdy go w końcu odnaj-
dywał, znów go tracił. Przez pod-
A B A C A D A niesienie ręki zasygnalizuj część
utworu, która się powtarza.
refren kuplet 1 refren kuplet 2 refren kuplet 3 refren
Schemat budowy ronda
65