Page 67 - 880824_Muzyka 5
P. 67

2.3      Muzyczne rondo






          Podejmij temat                       O   Forma muzyczna nadaje kształt i określa budowę utworu. Według
                                                   ściśle narzuconych wzorów tworzy się większość dzieł w muzyce,
                                                   literaturze, malarstwie, architekturze. Wymień nazwy znanych ci form
                                                   muzycznych.

                                                   Rondo jest trochę jak piosenka
                                                   (chociaż bez słów – nie dla rapera),
                                                   bo jest coś w nim na kształt refrenu,
                                                   który powraca jak bumerang.
                                                       Michał Rusinek, Mały Chopin (fragment)






          Rondo (z franc. rondeau – koło) jest formą muzyczną występującą
          w muzyce od wielu wieków. Historia ronda sięga czasów średnio-
          wiecznych trubadurów – wędrownych poetów i pieśniarzy, którzy                  Ludwig van Beethoven
          często prezentowali swe popisy w formie ronda. Później forma ta                Rondo a capriccio G-dur
          znalazła stałe miejsce w twórczości wokalnej i instrumentalnej wielu           (Złość z powodu zgubionego
          kompozytorów.                                                                  grosza), op. 129
            W  budowie  ronda  występuje  część  stała,  czyli  refren  i  części
          zmienne zwane kupletami lub epizodami. Refren pojawia się na                   Wysłuchaj utworu Ludwiga van
                                                                                         Beethovena  Rondo a capricico
          początku utworu, następnie powtarza się kilkakrotnie, jakby „w kół-            G-dur. Kompozycja powstała
          ko”, po każdym nowym kuplecie. Budowę ronda można przedsta-                    pod wpływem opowieści o pew-
          wić za pomocą symboli literowych lub graficznie, używając dowol-               nym człowieku, który ciągle gubił
          nych znaków.                                                                   grosz, a gdy go w końcu odnaj-

                                                                                         dywał, znów go tracił. Przez pod-
            A B A C A D A                                                                niesienie ręki zasygnalizuj część
                                                                                         utworu, która się powtarza.





            refren   kuplet 1   refren   kuplet 2   refren   kuplet 3   refren












          Schemat budowy ronda

                                                                                  65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72