Page 101 - 881306_Muzyka
P. 101

Warto poznać wybrane kompozycje, które należą do klasyki tego
          gatunku i znajdują się w repertuarze słynnych zespołów baletowych
          świata.                                                                        Piotr Czajkowski
            Piotr Czajkowski, słynny rosyjski kompozytor, jest twórcą trzech             Taniec łabędzi z baletu Jezio-
          baletów: Dziadek do orzechów, Śpiąca królewna i Jezioro łabędzie. Wielu        ro łabędzie
          melomanów uważa, że najpiękniejszym baletem jest Jezioro łabędzie.
          Na taką opinię ma niewątpliwie wpływ melodyjna muzyka, jej pro-                Wysłuchaj muzyki, która towa-
                                                                                         rzyszy jednej z najpopularniej-
          stota  rytmiki,  lekkość  i  taneczność,  choć  Czajkowski  mistrzowski        szych scen zbiorowych baletu
          kunszt zaznaczył we wszystkich swoich dziełach baletowych. Pięknie             w wykonaniu czterech baletnic
          opowiedział muzyką historię wielkiej miłości Odetty i księcia Zyg-             – łabędzi.
          fryda. Podkreślił nią dobre i złe cechy charakteru bohaterów oraz
          wyraził emocje i potęgę uczuć. Artysta jest uznawany za reformato-             Ciekawe!
          ra muzyki baletowej. Wprowadził liczne innowacje, np. nadając or-
          kiestrze symfoniczne brzmienie i rolę programowego podkładu dla
          akcji scenicznej.















                                                                                         Pointy to obuwie używane przez
                                                                                         tancerki do tańca klasycznego.
                                                                                         Mają skórzane, miękkie pode-
                                                                                         szwy i twarde czubki. Pojawiły się
                                                                                         wraz z rozwojem baletu na prze-
                                                                                         łomie XVIII i XIX wieku w celu na-
                                                                                         dania ruchom balerin  lekkości
                                                                                                             1
                                                                                         i zwiewności. Ale nie tylko pointy
                                                                                         są charakterystycznym atrybu-
                                                                                         tem tancerki klasycznej. Uwagę
                                                                                         widzów przyciąga również tutu
                                                                                         – sztywna tiulowa spódniczka,
                                                                                         zwana też paczką, której długość
                                                                                         zmieniała się wraz z rozwojem
                                                                                         baletu, od sięgającej po kostki
                                                                                         nóg do bardzo krótkiej, odsłania-
                                                                                         jącej całe nogi tancerki.


                                                                                         1   balerina – wybitna solistka ze-
          Taniec łabędzi z baletu Jezioro łabędzie                                        społu baletowego

                                                                                  99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106