Page 25 - 881306_Muzyka
P. 25
1.6 Muzyka w świecie antycznym
Podejmij temat
O Czy wiesz, jaki okres w dziejach
ludzkości obejmuje epoka
starożytności?
Starożytne
muzykowanie
W świecie antycznym wysoki poziom kultury muzycznej reprezento-
wały duże i znaczące wówczas cywilizacje, takie jak: Chiny, Indie,
Egipt, Mezopotamia, Grecja i Rzym.
Mimo że wiedza historyczna na temat muzyki tego okresu jest zni-
koma i fragmentaryczna, naukowcy docenili jej wartość i wysnuli wnio-
sek, że odgrywała ona ważną rolę w życiu ówczesnych społeczności.
Starożytna Grecja – kolebka kultury europejskiej – czerpała ar-
tystyczne wzorce ze spuścizny Egiptu i Fenicji. Muzyka grecka była
jednogłosowa i pozostawała w ścisłym związku ze słowem poety-
ckim. Była integralną częścią dramatu greckiego, gdzie pojawiała się
w formie partii wokalnych śpiewanych przez chór, duety i solistów. Fletnia Pana
Niekiedy jej charakter podkreślał jeszcze taniec.
Greccy muzycy chętnie grali na lirze, kitarze, harfie, aulosie i flet-
ni Pana. Z tym ostatnim instrumentem wiąże się mityczna historia
o jego powstaniu. Mit opowiada o greckim bogu, strażniku lasów
i pól, o imieniu Pan. Zakochał się on w pięknej nimfie Syrinks, ale
bez powodzenia ubiegał się o jej względy i miłość. Dziewczyna, zmę-
czona nagabywaniem brzydkiego i naprzykrzającego się natręta, po-
prosiła bogów o pomoc i została przemieniona w rzeczną trzcinę.
Zrozpaczony po stracie ukochanej Pan zaczął płakać żałośnie, a sze- Claude Debussy
lest liści w szuwarach odpowiadał pięknymi dźwiękami. Bożek Pan Syrinx
uciął kilka kawałków trzciny różnej długości, związał je w szeregu Słuchając utworu, spróbuj wy-
i zaczął wygrywać na nich tęskne melodie za ukochaną. W ten spo- obrazić sobie mityczną historię
sób powstał instrument o niespotykanej barwie dźwięku, nazywany o bożku Panie i jego miłości do
często od imienia nimfy syringą. nimfy Syrinks.
23