Page 64 - 881306_Muzyka
P. 64
Renesans w Polsce zyskał miano „złotego wieku”. Muzyka tego
okresu prezentowała bardzo wysoki poziom. Kompozycje Miko-
łaja z Krakowa, Wacława z Szamotuł, Marcina Leopolity
czy Mikołaja Gomółki w niczym nie ustępowały dziełom innych
twórców europejskich. Mikołaj Gomółka skomponował między
innymi muzykę do tekstów psalmów przełożonych na język polski
przez wybitnego poetę Jana Kochanowskiego. Zebrał je w zbiór
psalmów Melodie na Psałterz polski uczynione.
Błogosław, duszo moja, Panu swemu
Psalm 103 (fragment)
Muzyka: Mikołaj Gomółka
Słowa: Jan Kochanowski
Strona tytułowa Melodii
na Psałterz Polski Alt I
Bło - go - sław, du - szo mo - ja, Pa - nu swo - je - mu.
Tenor I
Bło - go - sław, du - szo mo - ja, Pa - nu swo - je - mu.
Mikołaj Gomółka Tenor II
Psalm Kleszczmy rękoma Bło - go - sław, du - szo mo - ja, Pa - nu swo - je - mu.
Podczas słuchania utworu Bas
w pierw szej jego części klaszcz
Bło - go - sław, du - szo mo - ja, Pa - nu swo - je - mu.
w rytmie ćwierćnut (12 taktów),
w dalszym przebiegu melodii W renesansie nastąpił dynamiczny rozwój muzyki instrumentalnej.
psalmu zaznacz klaśnięciem tyl- Przyczyniło się do tego udoskonalenie i rozwój instrumentów mu-
ko pierwszą miarę taktu. zycznych, głównie smyczkowych. Wśród nich prym wiódł klawesyn
i jego odmiany – wirginał, szpinet i klawikord. Cennym źród-
łem informacji o muzyce renesansowej są tabulatury, czyli zbiory
utworów instrumentalnych. Spośród wielu instrumentów popular-
nych w tej epoce kompozytorzy w sposób szczególny traktowali lut-
nię, powierzając jej rolę instrumentu solowego i akompaniującego.
Lutni moja ulubiona,
Lutni wdzięczna, złotostruna,
Kto twe cnoty, kto przymioty,
Kto wychwali dźwięk twój złoty?
Tyś na frasunki i troski,
Tyś w smutkach ludzkich jedyną
Ochłodą i medycyną.
Orazio Gentileschi Lutnistka Wespazjan Kochowski
62