Page 64 - 881306_Muzyka
P. 64

Renesans w Polsce zyskał miano „złotego wieku”. Muzyka tego
                                            okresu  prezentowała  bardzo  wysoki  poziom.  Kompozycje  Miko-
                                            łaja z Krakowa, Wacława z Szamotuł, Marcina Leopolity
                                            czy Mikołaja Gomółki w niczym nie ustępowały dziełom innych
                                            twórców  europejskich.  Mikołaj  Gomółka  skomponował  między
                                            innymi muzykę do tekstów psalmów przełożonych na język polski
                                            przez  wybitnego  poetę  Jana  Kochanowskiego.  Zebrał  je  w  zbiór
                                            psalmów Melodie na Psałterz polski uczynione.



                                                  Błogosław, duszo moja, Panu swemu
                                                                       Psalm 103 (fragment)
                                                                      Muzyka: Mikołaj Gomółka
                                                                      Słowa: Jan Kochanowski
       Strona tytułowa Melodii
       na Psałterz Polski                     Alt I

                                                        Bło - go - sław,      du      -      szo      mo      -       ja,       Pa    -    nu swo  -   je               -             mu.
                                             Tenor I
                                                        Bło - go - sław,      du      -      szo      mo      -       ja,       Pa  -  nu     swo  -   je               -              mu.


       Mikołaj Gomółka                       Tenor II
       Psalm Kleszczmy rękoma                           Bło - go - sław,      du      -      szo      mo      -      ja,       Pa   -  nu    swo   -   je               -             mu.
       Podczas   słuchania   utworu            Bas
       w  pierw szej jego części klaszcz
                                                        Bło - go - sław,      du      -      szo      mo      -       ja,       Pa  -  nu      swo  -   je               -             mu.
       w rytmie ćwierćnut (12 taktów),
       w dalszym przebiegu melodii             W renesansie nastąpił dynamiczny rozwój muzyki instrumentalnej.
       psalmu zaznacz klaśnięciem tyl-      Przyczyniło  się  do  tego  udoskonalenie  i  rozwój  instrumentów  mu-
       ko pierwszą miarę taktu.             zycznych, głównie smyczkowych. Wśród nich prym wiódł klawesyn
                                            i jego odmiany – wirginał, szpinet i klawikord. Cennym źród-
                                            łem informacji o muzyce renesansowej są tabulatury, czyli zbiory
                                            utworów  instrumentalnych.  Spośród  wielu  instrumentów  popular-
                                            nych w tej epoce kompozytorzy w sposób szczególny traktowali lut-
                                            nię, powierzając jej rolę instrumentu solowego i akompaniującego.


                                            Lutni moja ulubiona,
                                            Lutni wdzięczna, złotostruna,
                                            Kto twe cnoty, kto przymioty,
                                            Kto wychwali dźwięk twój złoty?
                                            Tyś na frasunki i troski,
                                            Tyś w smutkach ludzkich jedyną
                                            Ochłodą i medycyną.
       Orazio Gentileschi Lutnistka                        Wespazjan Kochowski

                                        62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69