Page 88 - 881306_Muzyka
P. 88

Kobiety od zawsze były muzami dla malarzy, kompozytorów, pisarzy. Ich zmienna natura, piękno
       duchowe i fizyczne fascynowały artystów, pobudzały ich wyobraźnię i inspirowały do pracy twórczej.
       Kobieta często stawała się bohaterką utworu literackiego i muzycznego, wiele dzieł zostało jej zadedyko-
       wanych. Kompozycje, które dziś poznasz, są takimi przykładami.















































       Pierre-Auguste Renoir L’ombrelle, zbiory prywatne       Amedeo Modigliani Dziewczyna z rudymi włosami,
                                                               Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie

                                               Ludwig van Beethoven, wybitny niemiecki kompozytor, kiedy za-
                                            mieszkał w Wiedniu, udzielał lekcji gry na fortepianie panienkom
                                            wywodzącym  się  z  dobrze  sytuowanych  rodów.  Wśród  nich  była
       Ludwig van Beethoven
       Sonata fortepianowa nr 14            Giulietta Guiccardi [czyt. dżulieta dżikardi], do której artysta zapa-
       cis-moll, op. 27 nr 2, część         łał gorącą miłością odwzajemnioną przez dziewczynę. Niestety niski
       Presto agitato                       status społeczny Beethovena i brak majątku wyzwolił protest rodzi-
                                            ców Gulietty, którzy nie wyrazili zgody na poślubienie ich córki. Ro-
       Wyjaśnij określenie tempa  pre-
       sto. Czy zgadzasz się z krytyka-     mantycznym wspomnieniem po tym związku jest Sonata fortepianowa
       mi muzycznymi, że finalna część      nr 14 cis – moll, op. 27 nr 2 dedykowana pięknej hrabiance.
       dzieła jest „wulkanem energii”
       i „oszałamia dzikością”?

                                        86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93