Page 88 - 881306_Muzyka
P. 88
Kobiety od zawsze były muzami dla malarzy, kompozytorów, pisarzy. Ich zmienna natura, piękno
duchowe i fizyczne fascynowały artystów, pobudzały ich wyobraźnię i inspirowały do pracy twórczej.
Kobieta często stawała się bohaterką utworu literackiego i muzycznego, wiele dzieł zostało jej zadedyko-
wanych. Kompozycje, które dziś poznasz, są takimi przykładami.
Pierre-Auguste Renoir L’ombrelle, zbiory prywatne Amedeo Modigliani Dziewczyna z rudymi włosami,
Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie
Ludwig van Beethoven, wybitny niemiecki kompozytor, kiedy za-
mieszkał w Wiedniu, udzielał lekcji gry na fortepianie panienkom
wywodzącym się z dobrze sytuowanych rodów. Wśród nich była
Ludwig van Beethoven
Sonata fortepianowa nr 14 Giulietta Guiccardi [czyt. dżulieta dżikardi], do której artysta zapa-
cis-moll, op. 27 nr 2, część łał gorącą miłością odwzajemnioną przez dziewczynę. Niestety niski
Presto agitato status społeczny Beethovena i brak majątku wyzwolił protest rodzi-
ców Gulietty, którzy nie wyrazili zgody na poślubienie ich córki. Ro-
Wyjaśnij określenie tempa pre-
sto. Czy zgadzasz się z krytyka- mantycznym wspomnieniem po tym związku jest Sonata fortepianowa
mi muzycznymi, że finalna część nr 14 cis – moll, op. 27 nr 2 dedykowana pięknej hrabiance.
dzieła jest „wulkanem energii”
i „oszałamia dzikością”?
86