Page 33 - 881460_MUZYKA_zeszyt_cwiczen_kl_7
P. 33

2   Rozwiąż hasła i wykreśl ich rozwiązania. Pozostałe litery czytane kolejno utworzą hasło główne, które
               wpisz w wyznaczonym miejscu. Wyjaśnij jego znaczenie.



                                   I    B    O     L     E    R     O     M     P    R     E


                                  S     Z    Y     M     A    N     O    W      S    K     I

                                  S     I    M     P     R     E    S     J    A     J     O


                                  N     I    D     E     B    U     S     S    Y     Z     M



               •  …, wschód słońca – tytuł obrazu Claude’a Moneta.
               •  Tytuł słynnego dzieła muzycznego francuskiego kompozytora Maurice’a Ravela.
               •  Słynny kompozytor francuski, twórca tryptyku Morze.
               •  Polski kompozytor, który odzwierciedlał w swojej twórczości idee impresjonizmu.

               Hasło:

               Wysłuchaj fragmentu Bolera Maurice’a Ravela i wymień kilka instrumentów, które grają partię solową
           3
               melodii. Napisz, w jaki sposób kompozytor uzyskał efekt orkiestrowego crescenda [czyt. kreszenda].












          4    Zagrajcie w dwóch grupach fragment utworu Maurice’a Ravela Pawana dla zmarłej infantki. Zwróć uwagę
               na znaki artykulacyjne: staccato, legato.


                                           Pawana dla zmarłej infantki
                                                            fragment
                        #
                   andante4                               Maurice Ravel  ú    Ï  Ï                     Ï
                    & 4 ú             Ï  Ï  Ï  Ï  Ï   Ï  Ï Ï  Ï Ï                  Ï  Ï   Ï   Ï  Ï Ï      Ï  Ï
                        #
                          4
               Gr I  & 4 ú            Ï  Ï  Ï  Ï  Ï   Ï  Ï Ï  Ï Ï     ú       Ï  Ï  Ï  Ï  Ï   Ï  Ï Ï   Ï  Ï  Ï

                                                                                          . .
                                                  . .
                        #  4          .    .      Ï Ï      .     .             .    .     Ï Ï        .    .
                    & 4 Ï Ï           Ï Ï         . .      Ï Ï        Ï Ï     Ï Ï         . .       Ï Ï
                        #
                                                                                                     .
                                                                                                          .
                                           .
                                      .
                                                                                    .
                          4 . .
                                                                      . .
                                                                 .
                                                                               .
                                                           .
              Gr II  & 4 Ï Ï          Ï Ï         Ï Ï      Ï Ï        Ï Ï     Ï Ï         Ï Ï       Ï Ï
                              . .                                     . .
                        #
               Gr I  &  #  Ï     Ï   Ï Ï     Ï   Ï   Ï    ú           Ï   Ï   Ï   Ï    Ï     Ï     Ï     Ï
                    &     Ï      Ï   Ï Ï     Ï   Ï   Ï    ú           Ï   Ï   Ï   Ï    Ï     Ï     Ï     Ï
                                                           .
                                                                 .
                        #  .     .                        Ï     Ï                      .     .     .     .
              Gr II  &  #  Ï     Ï       Ï       Ï         .     .    Ï       Ï        Ï     Ï     Ï     Ï
                                                                              .
                                                                       .
                                                 .
                                         .
                           .
                                                                                       .
                                                                                             .
                                                                                                         .
                                                                                                   .
                                 .
                    &     Ï      Ï       Ï       Ï        Ï     Ï     Ï       Ï        Ï     Ï     Ï     Ï
                                         .
                                                                       .
                                                                              .
                                                 .
 30                                                       31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38