Page 41 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 41
1.8 Ukochana ojczyzna – muzyka szkół narodowych
Podejmij temat O O Zagraj fragment utworu rosyjskiego kompozytora Aleksandra Borodina.
Czy Twoim zdaniem kompozytor może wyrazić poprzez muzykę swoją
odrębność narodową, miłość do kraju, zachwyt nad pięknem ziemi
ojczystej? Uzasadnij swoją wypowiedź.
Tańce Połowieckie
Aleksander Borodin
umiarkowanie
W epoce romantyzmu wzrosło zainteresowanie artystów kulturą ludową
i narodową sztuką. W drugiej połowie XIX wieku kompozytorzy zaczęli pod-
kreślać swoją odrębność i wartość rodzimej kultury muzycznej. Jedną z waż-
niejszych była narodowa szkoła rosyjska. Tworzyła ją grupa kompozytorów
nazywanych przez krytyków „Potężną Gromadką”. Należeli do niej: Milij
Bałakiriew, Aleksander Borodin, Cezar Cui [czyt. kyi], Modest Mu-
sorgski, Nikołaj Rimskij-Korsakow. Piotr Czajkowski
I Koncert fortepianowy b-moll, część
Twórcy ci, kontynuując idee Michała Glinki, pierwszego kompozytora Allegro con fuoco
świadomie wykorzystującego w swojej muzyce elementy ludowości, dokony-
wali umiejętnej syntezy folkloru rosyjskiego z nurtem współczesnej muzyki. Wysłuchaj fragmentu części III koncer-
tu, w którym występuje temat pełen ra-
Tradycje muzyki ludowej z pierwiastkami europejskimi łączył również dości i prostoty oparty na melodii ukra-
w swojej twórczości rosyjski kompozytor Piotr Czajkowski. ińskiej pieśni ludowej.
39