Page 48 - 881459 _MUZYKA_podrecznik_kl_7_EBOOK
P. 48
Arnold Böcklin Wyspa umarłych
Innym przykładem przeniesienia dzieła malarskiego na język muzyczny
jest poemat symfoniczny Sergiusza Rachmaninowa Wyspa umarłych. Kompo-
* technika graficzna należąca do druku zytora zaciekawiła mezzotinta* reprodukcji obrazu szwajcarskiego malarza
wklęsłego, nazwa odbitki wykonanej Arnolda Böcklina [czyt. beklina] Wyspa umarłych. Dzieło przedstawiało skalistą
tą techniką wyspę, do której brzegów przypływa łodzią tajemnicza postać odziana w bia-
łe szaty. Pośrodku wyspy rosną cyprysy, których cienie mrocznie odbijają się
w wodzie. Rachmaninow w swoim muzycznym poemacie oddał dźwiękami
unoszące się i opadające morskie fale. W utworze wyczuwa się melancholijny,
poważny nastrój, słychać z oddali melodię średniowiecznej pieśni Dies irae.
[czyt. dijes ire].
Wyspa umarłych
Wyspa umarłych… Nagie, strome skały,
Sergiusz Rachmaninow wkoło dalekie, nieskończone morze,
Poemat symfoniczny Wyspa umarłych
gaj cyprysowy, ciszą skamieniały,
Słuchając utworu, przeczytaj fragment spokój wód wieczny… Bóg śmierci posępny
wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera duszom ten grodziec zostawił ostępny
Wyspa umarłych.
i odwróciwszy twarz, odszedł w bezdroże.
I w długiej łodzi o milczącym wiośle
Charon tu z brzegu białe wiezie dusze
i w ciemne, wąskie wwozi je zarośle
między dwa słupy z kamienia, na których
dwa lwy o głowach groźnych i ponurych
patrzą na siebie – zasłuchane w głuszę. (…)
Kazimierz Przerwa-Tetmajer
46