Page 10 - 881233_PODR_MAT_kl3_cz2
P. 10
20
1. Przeczytaj informacje na temat rzeki. Na podstawie ilustracji i tekstu opowiedz, co się dzieje
Wody płynące. Rzeki od źródła do ujścia. Obliczanie obwodów figur geometrycznych
z rzeką od jej źródła do ujścia.
Każda rzeka ma swój początek. Najczęściej jest to górskie źródło.
Wypływająca z niego woda płynie potokiem, potem zamienia się
w strumień. W górskim odcinku, zwanym odcinkiem górnym, rzeka
płynie szybko z powodu nachylenia powierzchni. Gdy napotka progi
skalne, woda spada pionowo i tworzy wodospady. Na nizinach płynie
–
znacznie wolniej, zakolami ten odcinek rzeki nazywa się odcinkiem
środkowym. Każda rzeka ma swoje koryto, czyli wyżłobione przez wodę
zagłębienie, którym płynie. Zgodnie z kierunkiem biegu rzeki wyróżnia
się brzeg prawy i brzeg lewy. Do rzeki wpadają wody innych rzek, czyli
jej dopływy. Dolny odcinek rzeki głównej kończy się jej ujściem, którym
może być jezioro, morze, ocean.
2. Odszukaj Wisłę na mapie Polski rozwieszonej w klasie. Wskaż jej źródło i ujście. Odczytaj
z mapy nazwy prawych, a potem nazwy lewych dopływów tej rzeki.
Wskaż na mapie Odrę, jej źródło, ujście i dopływy.
Powiedz, co mają wspólnego te rzeki.
3. Dowiedz się, która z rzek jest najdłuższą rzeką w Europie, a która – najdłuższą na świecie.
Sprawdź w internecie, na których polskich rzekach organizowane są spływy kajakowe, a na któ-
rych odbywają się zawody kajakarskie. Napisz w zeszycie nazwiska trzech, polskich kajakarzy.
8