Page 12 - 883385_PLASTYKA_Podrecznik_Kl-4_2022_DRUK
P. 12

1.2            Rysujemy – linia, kreska, kontur





       To, co widzimy, co wiemy, co myślimy i co nam się podoba, możemy wyrazić w różnorodny sposób,
       m.in. za pomocą słów lub rysunków. Rysowanie linii i kresek towarzyszy nam od dzieciństwa. Jest jednym
       z najprostszych sposobów wyrażania wiedzy o otaczającym nas świecie. Już dwuletnie dziecko posługuje
       się takimi narzędziami, jak ołówek czy kredki, by rysować nimi bezładne kreski, które z czasem nabierają
       rozpoznawalnych kształtów – człowieka, drzewa, kwiatka, domu, samochodu itp.
          Rysunki możemy wykonywać różnorodnymi narzędziami, np. ołówkiem, kredką, cienkopisem czy
       węglem. Ślady, jakie zostawiają one na powierzchni kartki, to kreski i linie.
          Kreski mogą różnić się długością i grubością, mogą też biec w różnych kierunkach. Można je określać
       wieloma przymiotnikami – kreska (linia) mocna, słaba, falista, ostra, delikatna, gruba, cienka, długa,
       prosta, krótka, krzywa. Najważniejsza rola kreski polega na tym, że można za jej pomocą przedstawić
       znane nam kształty i sylwetki ludzi, zwierząt i przedmiotów.






















































                                         10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17