Page 20 - 883385_PLASTYKA_Podrecznik_Kl-4_2022_DRUK
P. 20

Ciekawe!                                  Więcej na temat
       Ponad 300 lat temu w sztuce euro-
       pejskiej  panował  styl  zwany  baro-     Piórko i tusz
       kiem. Artyści tworzyli rysunki i szkice
       przyszłych malowideł naściennych,
       których wspólną cechą była deko-
       racyjność. Często są one nazywa-
       ne horror vacui [czyt. horror wakui],
       co w języku łacińskim oznacza do-
       słownie 'strach przed pustką', a to
       dlatego, że całe pole obrazu wypeł-
       niano wzorami dekoracyjnymi, bez
       pozostawiania pustego tła. Dobrze
       widać to na projekcie Claude'a Au-
       drana III przedstawiającym arabe-
       skę. Które z poznanych rysunków
       możesz określić jako horror vacui?








                                                 Hans Vredeman de Vries [czyt. hanz wrideman dewris] Groteska


                                                 Posługiwanie się piórkiem i tuszem (lub atramentem) to bardzo
                                                 popularna technika, która umożliwia pisanie i rysowanie czystą,
                                                 precyzyjną i ostrą kreską. Pióro w postaci zaostrzonej trzciny zna-
                                                 ne było już w starożytnej Grecji. Księgi z okresu średniowiecza były
                                                 przepisywane, ilustrowane i dekorowane gęsimi piórami. Artyści od
                                                 wieków wykonywali piórkiem szkice i projekty rysunkowe. W epoce
                                                 renesansu (około 500 lat temu) artyści wykorzystywali technikę ryso-
                                                 wania piórkiem m.in. do tworzenia wzorów i projektów dekoracyjnych
                                                 ornamentów mających zdobić budowle. Największą popularnością
       Claude Audran [czyt. klod odrą] III       wśród ozdobnych motywów cieszyły się groteska i arabeska.  Gro-
       Arabeska                                  teska składa się z wici roślinnej, w którą wplecione są np. postacie
                                                 ludzkie, zwierzęta, obrazy i owoce. Arabeska natomiast to delikatny
                                                 ornament roślinny i geometryczny o układzie symetrycznym.
                                                 Jednym z artystów, który tworzył wzorniki tego typu dekoracji archi-
                                                 tektonicznych, był  Hans Vredeman de Vries, niderlandzki (Nider-
                                                 landy to tereny dzisiejszej Belgii, Holandii i Luksemburga) rysownik,
                                                 grafik, architekt i malarz. Wykonał piórkiem i tuszem przedstawiony
                                                 powyżej projekt dekoracyjnej groteski, a inne jego dzieła możemy po-
                                                 dziwiać w ratuszu i na Dworze Artusa w Gdańsku.

                                         18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25