Page 20 - 883385_PLASTYKA_Podrecznik_Kl-4_2022_DRUK
P. 20
Ciekawe! Więcej na temat
Ponad 300 lat temu w sztuce euro-
pejskiej panował styl zwany baro- Piórko i tusz
kiem. Artyści tworzyli rysunki i szkice
przyszłych malowideł naściennych,
których wspólną cechą była deko-
racyjność. Często są one nazywa-
ne horror vacui [czyt. horror wakui],
co w języku łacińskim oznacza do-
słownie 'strach przed pustką', a to
dlatego, że całe pole obrazu wypeł-
niano wzorami dekoracyjnymi, bez
pozostawiania pustego tła. Dobrze
widać to na projekcie Claude'a Au-
drana III przedstawiającym arabe-
skę. Które z poznanych rysunków
możesz określić jako horror vacui?
Hans Vredeman de Vries [czyt. hanz wrideman dewris] Groteska
Posługiwanie się piórkiem i tuszem (lub atramentem) to bardzo
popularna technika, która umożliwia pisanie i rysowanie czystą,
precyzyjną i ostrą kreską. Pióro w postaci zaostrzonej trzciny zna-
ne było już w starożytnej Grecji. Księgi z okresu średniowiecza były
przepisywane, ilustrowane i dekorowane gęsimi piórami. Artyści od
wieków wykonywali piórkiem szkice i projekty rysunkowe. W epoce
renesansu (około 500 lat temu) artyści wykorzystywali technikę ryso-
wania piórkiem m.in. do tworzenia wzorów i projektów dekoracyjnych
ornamentów mających zdobić budowle. Największą popularnością
Claude Audran [czyt. klod odrą] III wśród ozdobnych motywów cieszyły się groteska i arabeska. Gro-
Arabeska teska składa się z wici roślinnej, w którą wplecione są np. postacie
ludzkie, zwierzęta, obrazy i owoce. Arabeska natomiast to delikatny
ornament roślinny i geometryczny o układzie symetrycznym.
Jednym z artystów, który tworzył wzorniki tego typu dekoracji archi-
tektonicznych, był Hans Vredeman de Vries, niderlandzki (Nider-
landy to tereny dzisiejszej Belgii, Holandii i Luksemburga) rysownik,
grafik, architekt i malarz. Wykonał piórkiem i tuszem przedstawiony
powyżej projekt dekoracyjnej groteski, a inne jego dzieła możemy po-
dziwiać w ratuszu i na Dworze Artusa w Gdańsku.
18