Page 47 - 880830_Plastyka 5
P. 47

Kompozycje: statyczna i dynamiczna
          W komponowaniu elementów płaskiego obrazu czy przestrzennej bryły artyści mogą posługiwać się
          jeszcze dwoma układami: statycznym i dynamicznym.
            Kompozycja statyczna charakteryzuje się bezruchem, uporządkowaniem elementów w kierun-
          kach pionowych i poziomych. Takie dzieło sprawia zwykle wrażenie spokojnego, pozbawionego ostrych
          zestawień kolorystycznych. Często kompozycję statyczną wyróżniają symetria lub rytm.


























          Georges Seurat [czyt. żorż sera], Niedzielne popołudnie   Zaznaczenie kierunków liniami pionowymi i poziomymi.
          na wyspie Grande Jatte [czyt. grą dżet], 1884          Kompozycja statyczna w malarstwie


            Całkowicie odmiennym układem, za pomocą którego przedstawiamy ruch na płaszczyźnie lub w prze-
          strzeni, jest kompozycja dynamiczna. Można ją zbudować, używając linii, brył, plam barwnych –
          zestawionych tak, żeby potęgowały wrażenie ruchu. W dziele, które ma układ dynamiczny, napotkamy
          różnorodność kształtów i wielkości. W kompozycji statycznej dominują kierunki pionowe i poziome,
          natomiast kompozycja dynamiczna charakteryzuje się liniami ukośnymi, kontrastem i asymetrią.

























          Tadeusz Makowski, Jazz, 1929                           Zaznaczenie kierunków liniami ukośnymi.
                                                                 Kompozycja dynamiczna w malarstwie

                                                                                  45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52