Page 86 - 880830_Plastyka 5
P. 86

6.2       Wokół grafiki użytkowej





       Ludzie przekazują sobie nawzajem informacje różnymi metodami. Mogą komunikować się np. dzięki
       wypowiadanym słowom – do tego celu używają mowy. Inną formą przekazu jest porozumiewanie się za
       pomocą znaków i symboli. Symbol to przedmiot, słowo lub znak, który odnosi się do czegoś, czego nie
       możemy zobaczyć, jak pojęcie lub dźwięk (np. wolność, miłość, wiara, melodia piosenki), albo co jest
       skomplikowane (np. przepis ruchu drogowego czy długość ulicy).


                                               Symbolami są m.in. flaga narodowa, litery, cyfry, nuty, znaki
                                            fabryczne, drogowe, matematyczne. Na przykład flaga narodowa to
                                            symbol państwa, litera to symbol głoski, a nuty symbolizują dźwięki.
                                            Symbole porządkują otaczający nas świat, ułatwiają przekazywanie
                                            i odbieranie informacji. Mają formę wizualną, czyli są postrzegane
                                            za pomocą zmysłu wzroku, dlatego w sztukach plastycznych odgry-
                                            wają ważną rolę. Poznamy bliżej kilka z nich.
       Flaga z godłem RP



                                               Znak plastyczny to taki rodzaj symbolu, który ma prostą for-
                                            mę i pełni funkcję informacyjną. Do znaków plastycznych zalicza-
                                            my znaki drogowe, ostrzegawcze i komunikacyjne. Znaki drogowe
                                            mają barwy i kształty, których zadaniem jest ostrzeganie, nakazywa-
                                            nie, zakazywanie lub informowanie. Znaki ostrzegawcze wystę-
                                            pują w miejscach zagrożenia, np. przy słupach wysokiego napięcia,
                                            w strefach ćwiczeń wojskowych czy przy składowiskach niebezpiecz-
                                            nych odpadów.









                                               Znaki  komunikacyjne  możemy  spotkać  na  dworcach,  przy-
                                            stankach, stacjach obsługi, w sklepach, w internecie czy na klawia-
                                            turze telefonu. Są one bardzo czytelne – informują nas np. o tym,
                                            gdzie znajduje się kasa lub że otrzymaliśmy SMS-a. Zwykle mają
                                            one formę logo i nawiązują graficznie do symbolizowanego przed-
                                            miotu lub informacji, której dotyczą. Logo jest najczęściej znakiem
                                            przedstawiającym symbol firmy, instytucji lub organizacji. Może być
                                            kompozycją z liter, połączeniem litery i rysunku lub samym symbo-
                                            lem rysunkowym.
       Logo wydawnictwa MAC

                                        84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91