Page 15 - 881309_plastyka
P. 15

Rzeźbiarzem  współczesnym  Fidiaszowi  był  Myron,  który  jako
          pierwszy  zaczął  przedstawiać  postacie  w  układzie  dynamicznym.
          Szczególnie znana jest jego słynna rzeźba Dyskobol, w której artysta
          osiągnął doskonałość w przedstawieniu ruchu. Do wielkich rzeźbiarzy
          antycznej Grecji zalicza się również Polikleta, uważanego za twór-
          cę kanonu rzeźbiarskiego dotyczącego proporcji ciała ludzkiego. Na
          przykładzie rzeźby Doryforos – przedstawiającej mężczyznę niosącego
          włócznię – widać doskonale zastosowanie tego kanonu. Według rzeź-
          biarza to głowa jest wyznacznikiem proporcji i w całej postaci ludzkiej
          mieści się siedem razy.
            Styl  dzieł  rzeźbiarskich  stworzonych  w  antycznym  Rzymie  jest
          inny. Rzeźby te są realistyczne, czyli dalekie od idealnych greckich
          proporcji i piękna. Rzymscy rzeźbiarze przedstawiali ludzi, dbając             Poliklet, Doryforos,
          o to, aby pokazać ich takimi, jakimi byli naprawdę. Portrety rzeźbio-          ok. 450 rok p.n.e.
          ne w starożytnym Rzymie często ukazują starszych mężczyzn z pod-
          kreśleniem  fizycznych  cech  podeszłego  wieku:  zmarszczek,  bruzd
          wokół ust i na czole, zapadniętych policzków, głęboko osadzonych
          oczu.  Wizerunki  przedstawiające  wybitnych  polityków  i  władców
          były częściowo wyidealizowane (upiększone), ale również cechował
          je realizm. Rzeźbiarski portret cesarza Decjusza pokazuje prawdzi-
          wą twarz władcy. Widzimy zmarszczki na czole, zatroskany wyraz
          oczu – prawdę o cesarzu, głowie państwa, a jednocześnie zwykłym
          człowieku. Kolejnym rodzajem rzeźby, która wykształciła się w staro-
          żytnym Rzymie, był posąg konny. Najsłynniejszym i zarazem jedy-
          nym zachowanym rzymskim posągiem konnym z czasów cesarstwa
          jest statua cesarza Marka Aureliusza.


                                                                                         Posąg konny Marka
                                                                                         Aureliusza, 175 rok n.e.








          1.    Wymień znanych ci rzeźbiarzy antycznej Grecji.

          2.    Omów w kilku zdaniach rzeźbę Dyskobol, wykorzystując wyrażenia:
               idealne proporcje, ideał ciała ludzkiego, dbałość o szczegóły
               anatomiczne.

          3.    Powiedz, czym charakteryzowały się rzeźbiarskie portrety rzymskie.

          4.    W kilku zdaniach omów pomnik Marka Aureliusza, korzystając
               z pojęć: dynamiczny charakter rzeźby, wzniosłość, dostojne rysy           Portret cesarza Decjusza,
               twarzy itp.                                                               ok. 250 rok n.e.

                                                                                  13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20