Page 71 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 71

Podstawową  w  kompozycji  przestrzennej  jest  bryła.  Jest  ona  związana
          z formą architektoniczną i rzeźbiarską. Bryła ma swoją fakturę umożliwiają-
          cą działanie światłocienia – istotnego elementu w jej odbiorze. Mówi się, że
          to właśnie światło wydobywa kształt. Jego jakość wpływa na walor i kontrast
          w  wizerunku  modela  lub  przedmiotu.  Sztuczne  źródło  oświetlenia  tworzy
          większe kontrasty, a naturalne – bardziej rozprasza, łagodzi i zmniejsza wyra-
          zistość. Miejsca pozbawione światła wypełnia cień.
            Artysta tworzący  dzieło plastyczne,  który  chce  wykorzystać  właściwości
          oświetlenia, powinien określić trzy główne czynniki: kierunek światła, jego
          ilość i rodzaj. Dobrym przykładem malowania światłem są obrazy twórców
          impresjonistycznych – z Claude’em [czyt. klodem] Monetem na czele. Te
          nasycone jasnością pejzaże, portrety czy sceny rodzajowe bazują na ulotnym
          wrażeniu, które podkreśla oryginalna technika malarska.





                                                                                     Umberto Boccioni, Praforma
                                                                                     ciągłości w przestrzeni, 1913













































          Claude Monet, Katedra w Rouen [czyt. ruą], 1892–1894
          Fasada katedry gotyckiej w kilkunastu ujęciach (powyżej trzy z nich) – ukazanie zmienności efektów świetlnych w różnych
          porach dnia i roku

                                                                                   69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76