Page 33 - polski 4 cwiczenia
P. 33
3 Wpisz do tekstu brakujące spójniki lub przyimki.
Wzięła świecę stojącą łóżku i cicho wyszła
pokoju. Korytarz był długi ciemny,
Mary zbyt była podniecona, by na to zwrócić uwagę.
Myślała, odnajdzie drogę, przejść musi,
odnaleźć ów krótki korytarzyk z zakrytymi dywanem
drzwiami, które pani Medlock weszła tego dnia, gdy
Mary zabłądziła. Płacz dochodził z tego właśnie pasażu. Szła zatem
siebie z migającym swym słabym światełkiem, wyczu-
wając raczej właściwą drogę, serce jej biło tak głośno,
że zdawało jej się, że słyszy jego uderzenia. Oddalony płacz trwał
wiódł ją. Czasami ustawał chwilkę, po
czym znów się rozpoczynał. Czy tutaj miała zawrócić? Zatrzymała się
popatrzyła. Tak, to tutaj. Teraz przez ten korytarz, po-
tem na lewo, potem dwa szerokie stopnie, potem znów
prawo. Tak, oto znalazła drzwi dywanem.
F.H. Burnett, Tajemniczy ogród, tłum. J. Włodarkiewiczowa
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektura/tajemniczy-ogrod, CC BY-SA 3.0
4 Ułóż zdania złożone z podanymi spójnikami.
, więc .
lub .
, ale .
i .
, ponieważ .
5 Wpisz brakujące przecinki w odpowiednie miejsca.
Nie wiedziałem że należy kupić bilet przed wejściem do kina.
Kolejka była długa ale widzów szybko wpuszczano.
Zająłem miejsce z przodu choć wolałem siedzieć wyżej.
Zaczął się seans więc już nic nie zmieniałem.
Następnym razem przyjdę wcześniej aby mieć lepsze miejsce.
31